In 2022 konden de Nederlanders weer onbelemmerd naar het café of restaurant, nadat in de loop van het eerste kwartaal de coronamaatregelen volledig opgeheven waren. Dat resulteerde in een omzetstijging van ruim 40%, aldus FSIN op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava. De omzet van de foodservicebedrijven kwam uit op €19,1 miljard.
Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) hadden consumenten tijdens de coronacrisis het gevoel van 'er even uit zijn' gemist en haalden ze dat na het opheffen van de laatste maatregelen dubbel en dwars in. Ondanks het teruggekeerde enthousiasme is de omzet van de Nederlandse foodservicesector toch nog niet helemaal terug op het niveau van vóór de coronacrisis. "De index kwam in 2022 uit op 97 en ligt daarmee dus nog 3% onder het niveau van 2019," aldus het FSIN.

Ondernemers in de horeca, catering en fastservice kunnen dan ook niet van een 'jubeljaar' spreken. Volgens Inga Blokker, directeur van het FSIN, had de totaalomzet van de sector "nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen”. De omzetten herstelden weliswaar, een handje geholpen door de prijsstijgingen, maar de sector kampte met een groot personeelstekort. "Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten." Om personeel aan zich te binden, blijken horeca-ondernemers regelmatig te kiezen voor een model waarbij zij mede-eigenaar worden.

Om het personeelstekort mee te helpen opvangen, waren op de Horecava verschillende innovaties te zien, zoals de Beermate, schrijft het Parool. Dat is een geautomatiseerde drankuitgiftemachine die in een paar seconden een biertje tapt. Ook het gebruik van kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen en bouillons rukt op. “Die zijn nu echt goed en het scheelt een hoop voorwerk,” zegt Mineke Vrijenhoek van de horecabeurs.

Voor 2023 verwacht FSIN dat de omzet van de buitenshuissector uit zal komen op €20,4 miljard. Consumenten zijn bereid geld uit te geven om buiten de deur te gaan eten en drinken, ondanks de stijgende prijzen en de energiecrisis, die voor onzekerheid zorgt.

“Jonge generaties blijven bij wijze van spreken nog liever bij hun ouders wonen, dan dat ze buitenshuis eten opgeven,” zegt trendwatcher Gijsbregt Brouwer van restaurantgids De Buik in het Parool. “Uiteten gaan is voor hen net zo’n noodzaak als het hebben van een smartphone.’’ En dat hoeft lang niet altijd een uitgebreid diner te zijn: een koffie op het station wordt net zo goed als een 'genietmoment' ervaren. Eten en drinken helpt [de jonge generatie] om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving”, besluit Blokker.

De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard. Van die omzet kwam ongeveer 29% voor rekening van de foodservice (horeca, catering en gemak), de rest werd verkocht door retailkanalen zoals supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailvormen zoals bezorgdiensten en gemakswinkels.