De Nederlandse horeca, de cafés en hotels voorop, hebben de weg omhoog na de coronacrisis weer hervonden. De omzet lag in het eerste kwartaal van 2022 92,2% hoger dan in het eerste kwartaal van 2021 (toen een strenge lockdown gold) en zelfs iets hoger dan begin 2020, vóór de coronacrisis losbarstte. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Zorgpunt is het personeelstekort: 43% van de horecaondernemers kampt met te weinig personeel voor een goede bedrijfsvoering, voor heel ondernemend Nederland is dat 34%.
Sinds het versoepelen van de coronamaatregelen, eind 25 februari, hebben de Nederlanders de weg naar de horeca weer teruggevonden. De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op +92% vergeleken met het eerste kwartaal van 2021, toen er een strenge lockdown gold en de horeca alleen open was voor afhalen en bezorgen.

Vooral het café- en restaurantbezoek namen fors toe, met respectievelijk +15% en +20,3%. Cafés zagen hun omzet met 300% stijgen, die van restaurants ging anderhalf keer over de kop. Ook hotels zagen de gasten terugkeren, wat resulteerde in een omzetstijging van +175%. In kantines en de catering werd juist minder uitgegeven. Daar daalde de omzet met 2,4%.

Het ondernemersvertrouwen in de horeca steeg, na een dip in het eerste kwartaal van 2022, aan het begin van het tweede kwartaal fors. Het was zelfs het hoogst van alle bedrijfstakken. Horecaondernemers zien de toekomst weer zonnig in na het opheffen van de coronamaatregelen en de inhaalslag van consumenten door de sterkere economie. Dat draagt bij aan een hogere omzet. Wat wel een pijnpunt blijft, is het personeelstekort. Daar heeft de horeca, meer dan andere sectoren, last van.