Ooit hadden we hier een linolzuur-affaire. We vroegen ons af hoe het zat met Unilever. Was het bedrijf nog wel voldoende 'in touch' met de markt?
Marco Derksen vroeg zich af of Procter & Gamble met zijn 'connect & develop'-programma niet veel sterker was dan het 'dove en blinde' Unilever.
Ik vroeg me af of het bedrijf wel snapte hoe eenvoudig je functional foods als Becel marketingwise kunt updaten op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten.
Zouden we gelijk hebben gehad?
De geruchten gaan dat Unilever - net als het falend Nederlands bancair erfgoed van ABN Amro, inmiddels afgezakt tot een 2e rangs bank - wordt overgenomen. Door, wellicht, Procter.
Volgens dezelfde geruchten is het ook denkbaar dat Numico's man van een dikke 80 miljoen, Jan Bennink, Unilever klaar komt stomen voor zijn volgende deal.
Er is veel aan de hand in eten. De beslissingen, het geld en de motivatie zijn in handen van weinigen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk (en hoop) dat Marco gelijk heeft. Al dat MVO-gekoketteer van die bedrijven, daar kijken we steeds meer door heen. Nog lang niet allemaal, nog lang niet genoeg, maar de trend naar de "consumer in the drivers'seat" is duidelijk waarneembaar, zij het dan nog niet op alle fronten. En uiteindelijk zal die consument zelf zijn plan gaan trekken. Denk ik. En vooral: Hoop ik. En - laten we optimistisch zijn - misschien zal een verdere ontwikkeling (5-10 jaar?) via bijvoorbeeld Web 2.0 er flink aan bijdragen dat de consument van zich zal laten horen?
Mijn marketinggevoel dat voor een belangrijk deel is gevoed door de diverse publicaties die hierover de laatste jaren voorbij zijn gekomen. Voorspellingen die al vanaf eind jaren 90 worden gedaan worden steeds meer realiteit.
Waaruit concludeer je dat Marco? Is dat je marketing gevoel of weet jij wat er achter de schermen speelt.
Ik denk dat de macht (ook in food) steeds meer zal verschuiven naar de consument. De tijd van beslissers in ivoren torens is voorbij. Bedrijven die dat niet inzien zullen afglijden naar de tweede divisie en zijn niet meer dan proeftuinen voor de grote spelers.