De Belgische supermarktketen Colruyt introduceert het slimme winkelwagentje en zet daarmee een nieuwe stap richting kassaloos winkelen.
De Smart Cart, zoals Colruyt het noemt, is uitgerust met geavanceerde camera’s en sensoren. Klanten scannen zelf hun boodschappen met behulp van een tablet in het wagentje, dat vervolgens automatisch afrekent bij het verlaten van de winkel. Het systeem is nog niet helemaal geperfectioneerd voor producten zonder barcode, zoals groenten en fruit. Appelen, tomaten en broccoli moet de klant nu nog handmatig wegen.
Deze maand testen medewerkers van de winkel in Halle, waar de Colruyt zijn hoofdkantoor heeft, de nieuwe technologie. Op een later moment stelt Colruyt ook hun klanten en andere filialen in staat de nieuwe slimme winkelkar uit te proberen.
Het slimme winkelwagentje kan ook ingezet worden om gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Klanten kunnen op het scherm aanbiedingen bekijken, producten vinden in de winkel en op hun boodschappenlijstje afstrepen.
Kassaloos winkelen
De supermarkt experimenteert met kassaloos winkelen om kosten te besparen, maar dat heeft winkeldiefstal tot gevolg. Het slimme winkelwagentje is een nieuwe stap richting geautomatiseerd boodschappen doen. Colruyt heeft de technologie in eigen huis ontwikkeld om een voorsprong op te bouwen. Voor klanten betekent kassaloos winkelen geen rijen voor de kassa meer en zelfs geen gedoe met scannen voor ze de winkel uit kunnen. Boodschappen doen gaat simpelweg efficiënter en sneller en wordt een nieuwe ervaring waarin afrekenen geen rol meer speelt als je ervoor kiest het wagentje dat voor je te laten doen.
Wereldwijd experimenteren supermarkten zoals Amazon, Albert Heijn en Aldi met vergelijkbare technologieën. De voorloper van de slimme winkelkar was de nog wat dommige winkelkar van Jumbo die nog geen kwart van de producten uit het assortiment herkende. Albert Heijn experimenteerde met winkelen waar helemaal geen scanner aan te pas komt: met een betaalpas krijg je toegang tot de winkel, waarna camera’s de boodschappen registreren die je meeneemt en de betaling automatisch plaatsvindt.
Als een klant een product in de kar legt zonder het te scannen, detecteert het systeem dit direct en verschijnt er een melding op het scherm van de kar. Bij herhaling kan de klant gecontroleerd worden. Dat moet haar, hem of het moraliseren.
Gewichtssensoren registreren met behulp van AI de inhoud van de kar om te checken of de winkelier niet genept wordt door de klant. Ook al biedt dat nog steeds geen waterdichte garanties tegen fraude, schrikt het eenvoudige winkeldiefstal vergaand af. Dat is een oplossing voor een groeiend probleem dat zelfscankassa's hebben veroorzaakt en supermarktorganisaties inmiddels gemakkelijk een kwart of zelfs meer dan de helft van hun huidige marge voor belastingen kost.
Communicatie
Niet iedereen zit op kassaloze winkels te wachten. Door techniek gaat het menselijke aspect van boodschappen doen verloren. Operationeel directeur Jo Willemyns van Colruyt benadrukt dan ook dat de nieuwe manier van boodschappen doen niet het einde betekent van kassa’s en kassamedewerkers. Colruyt wil het contact met klanten hoog in het vaandel houden en heeft daarom van oudsher een uniek kassasysteem: de klant legt zijn boodschappen niet op een lopende band, maar wordt geholpen om die in tassen te pakken (zie foto). Wie bij een kassamedewerker wil betalen, kan dat straks nog steeds maar hoeft zijn boodschappen niet meer te laten aanslaan.
Dit artikel afdrukken
Deze maand testen medewerkers van de winkel in Halle, waar de Colruyt zijn hoofdkantoor heeft, de nieuwe technologie. Op een later moment stelt Colruyt ook hun klanten en andere filialen in staat de nieuwe slimme winkelkar uit te proberen.
Het slimme winkelwagentje kan ook ingezet worden om gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Klanten kunnen op het scherm aanbiedingen bekijken, producten vinden in de winkel en op hun boodschappenlijstje afstrepen.
Kassaloos winkelen
De supermarkt experimenteert met kassaloos winkelen om kosten te besparen, maar dat heeft winkeldiefstal tot gevolg. Het slimme winkelwagentje is een nieuwe stap richting geautomatiseerd boodschappen doen. Colruyt heeft de technologie in eigen huis ontwikkeld om een voorsprong op te bouwen. Voor klanten betekent kassaloos winkelen geen rijen voor de kassa meer en zelfs geen gedoe met scannen voor ze de winkel uit kunnen. Boodschappen doen gaat simpelweg efficiënter en sneller en wordt een nieuwe ervaring waarin afrekenen geen rol meer speelt als je ervoor kiest het wagentje dat voor je te laten doen.
Wereldwijd experimenteren supermarkten zoals Amazon, Albert Heijn en Aldi met vergelijkbare technologieën. De voorloper van de slimme winkelkar was de nog wat dommige winkelkar van Jumbo die nog geen kwart van de producten uit het assortiment herkende. Albert Heijn experimenteerde met winkelen waar helemaal geen scanner aan te pas komt: met een betaalpas krijg je toegang tot de winkel, waarna camera’s de boodschappen registreren die je meeneemt en de betaling automatisch plaatsvindt.
Als een klant een product in de kar legt zonder het te scannen, detecteert het systeem dit direct en verschijnt er een melding op het scherm van de kar. Bij herhaling kan de klant gecontroleerd worden. Dat moet haar, hem of het moraliseren.
Gewichtssensoren registreren met behulp van AI de inhoud van de kar om te checken of de winkelier niet genept wordt door de klant. Ook al biedt dat nog steeds geen waterdichte garanties tegen fraude, schrikt het eenvoudige winkeldiefstal vergaand af. Dat is een oplossing voor een groeiend probleem dat zelfscankassa's hebben veroorzaakt en supermarktorganisaties inmiddels gemakkelijk een kwart of zelfs meer dan de helft van hun huidige marge voor belastingen kost.
Communicatie
Niet iedereen zit op kassaloze winkels te wachten. Door techniek gaat het menselijke aspect van boodschappen doen verloren. Operationeel directeur Jo Willemyns van Colruyt benadrukt dan ook dat de nieuwe manier van boodschappen doen niet het einde betekent van kassa’s en kassamedewerkers. Colruyt wil het contact met klanten hoog in het vaandel houden en heeft daarom van oudsher een uniek kassasysteem: de klant legt zijn boodschappen niet op een lopende band, maar wordt geholpen om die in tassen te pakken (zie foto). Wie bij een kassamedewerker wil betalen, kan dat straks nog steeds maar hoeft zijn boodschappen niet meer te laten aanslaan.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ja, erg leuk voor vergeetachtige ouderen en mensen met bepaalde vormen van autisme die hierdoor teveel geprikkeld kunnen raken, in de war of wat dan ook waardoor het helemaal mis gaat, zowel met de boodschappen als de emoties van de klant, paniekaanvallen enz.
Deze vorm van wapenwedloop nu met een zelfscan karretje is de voorlopig laatste zet in de verdere ontmenselijking van wat eens ‘plezierig winkelen’ heette. Minder service, meer doe het zelf, meer controle, meer ‘slimme’ camera’s. Intussen blijven er met bijna vaste regelmaat – vooral bij aanbiedingen – hogere bedragen, of meer stuks, op de kassabon te staan dan in de winkel staat aangegeven. Lager heb ik nog nooit mogen meemaken.
Dat wordt nog wat, 0,50 euro of een ander rond voorwerp als borg voor een gemodificeerde tablet op straat? Ben benieuwd, zelfs de wagentjes zonder beeldscherm zijn nog steeds in trek. Als Colruyt verstandig is, bouwen ze een GPS chip in om ze te kunnen traceren.
"Dinsdag, 19 september 2006 - ARNHEM - Supermarkt Lidl in de ZuidArnhemse wijk Malburgen beveiligt binnenkort haar winkelwagentjes. Dit om te voorkomen dat klanten de karretjes mee naar huis nemen om als konijnenhok of barbecue te gebruiken." (de Gelderlander)
"Albert Heijn in Groningen mist 134 winkelwagentjes. 'Ze doen dienst als barbecue, konijnenhok of ballenbak op de tennisclub'" (Dagbled vh Noorden)
"Supermarkt is halfjaar na opening bijna alle winkelwagentjes kwijt.
Wekelijks verdwijnen er zo'n vijf karretjes. Een nieuwe winkelwagen kost 250 euro, dus kost de winkelwagentjesdiefstal wekelijks gemiddeld 1250 euro. En dat is een enorme strop. "Daar zijn we flink ziek van en daarvoor zijn we niet verzekerd. Maar het vervelendste is dat we onze klanten tekortdoen, want die grijpen mis." (NOS)
De handige winkelmandjes hebben wielen gekregen en zijn onhandig diep geworden. Nadat je de flessen en melkpakken hebt gepakt moet je weer terug naar de kwetsbare groentes en eieren, daarna wéér terug naar de zuivel om yoghurt en andere kwetsbare zaken die bovenop moeten liggen. Het uitpakken bij kassa of auto bezorgt menigeen rugpijn.
Het aloude handige winkelwagentje van €0,50 is ook al een veel te groot en te diep gedrocht geworden, er passen 3 kleuters in terwijl het gemiddelde kindertal nu 1,4 is. Bovendien komt de klant in de verleiding veel meer tegelijk te kopen dan hij kan dragen, van plan was te kopen of in zijn/haar/x boodschappenautootje past. En ook weer bukken geblazen.
Ik vind die grotere winkelwagens eigenlijk wel prettig, mijn boodschappentrolley kan ik er dan in zetten en bij de kassa eruit halen. Er zit nl geen stang aan om hem aan een haak te hangen en op die rekjes voor kratten zetten is heel erg moeilijk met een grote kar. Als je niet veel hoeft te kopen is het fijn als je hem erin kan zetten :)
50 of 1 euro borg voor een kar is heel goedkoop als je die mee naar huis kan nemen, daarom hebben veel winkels ook sloten erop zitten zodat die niet meer rijdt als je over een bepaald punt heen gaat.
Met deze nieuwe variatie als hierboven zouden ze meteen bij het pakken en 'aanzetten' van de kar gelijk borg kunnen rekenen die je dan terugkrijgt als je hem terug op zijn plek zet, je hebt tenslotte al gepind, dus het kan gewoon ingeprogrammeerd worden dat dat bedrag terug op je rekening komt. Met contant betalen wordt het weer lastig, dan maar een ,untsleufje... of je moet alles binnen poortjes inpakken en de kar niet mee kunnen nemen na de kassa.