Checkout-free technologie
De pandemie heeft voor een versnelling gezorgd in de toepassing van deze winkelautomatiseringstechnologie. Een van de aanbieders van deze technologie, het Israëlische bedrijf Trigo, zegt bij monde van algemeen directeur Michael Gabay dat het contracten heeft om honderden winkels is Europa de komende tijd te voorzien van deze checkout-free technologie. In eerste instantie in stedelijk gebied, maar hij voorspelt dat ook landelijke gebieden niet zullen achterblijven, vanwege de kosten van bemande winkels.
Er zijn verschillende redenen voor het feit dat het nog niet zo’n vaart loopt in Nederland, hoewel Albert Heijn er een in 2019 in een zeecontainer voor het hoofdkantoor heeft gehad die daarna een poosje op Schiphol heeft gestaan.
- De belangrijkste reden is misschien wel onze privacywetgeving. Die is strenger dan die in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het gaat hier niet alleen om de privacy van klanten, maar ook om die van personeel dat er nog wel een poosje zal zijn – al is het maar om de klanten te helpen voor wie deze manier van winkelen nieuw is.
- Ook is het in de VS en het VK hierdoor gemakkelijker om geld te verdienen met de verworven data, hetgeen sowieso als de belangrijkste financiële trigger geldt om deze technologie te gaan gebruiken.
- Daarnaast is het ook redelijke prijzige technologie. Er zijn wereldwijd maar een handvol bedrijven die deze technologie kunnen leveren en die gaan eerst met de grootste ketens in zee.
- Een heel andere reden is dat Albert Heijn al de eerste is geweest die ermee heeft geëxperimenteerd – die titel kan geen andere super meer op z’n cv zetten.
- Veel extra klanten zullen bestaande supers niet krijgen, is mijn verwachting. Het zou dus om nieuwe locaties moeten gaan, waar zo’n nieuwe werkwijze klanten zou kunnen trekken. En dat is best een uitdaging met het huidige vestigingsbeleid.
- Er is nog onvoldoende sprake van een tekort aan personeel, dat zo’n verandering noodzakelijk zou maken.
- Er zijn doelgroepen die er helemaal niet op zitten te wachten.
Persoonlijk contact
Ook Trouw schreef onlangs dat niet iedereen op deze kassaloze winkels zit te wachten. Bij Spar verwacht Martijn van der Hoeven, formulemanager, dat de kassières en kassiers in de toekomst een rol van gastvrouw of gastheer zullen behouden. Ook Jumbo houdt het persoonlijke contact erin. Klassieke kassa’s blijven een optie en de winkelketen opent zelfs kletskassa’s voor klanten die behoefte hebben aan een praatje. Albert Heijn erkent dat de klant steeds digitaler wordt, maar zegt ook dat de mensen in de winkel in de toekomst het verschil zullen blijven maken.
Toch zal het ook in ons land deze kant op gaan. Veel klanten, met name jonge, vinden het wel prettig. Ze willen hun AirPods niet uit hoeven te zetten, en de betaalhandeling het liefst overslaan. Bovendien zijn er wel personeelstekorten te voorzien in de toekomst. Experimenteren kan daarom geen kwaad. Bijvoorbeeld in winkels waar het te duur is om iedere dag iemand te hebben rondlopen. Hybride concepten uitproberen kan ook een goed idee zijn, al is het alleen maar om diefstal te bemoeilijken.
Bart Fischer is retail watcher voor Foodlog.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#11 mag ik zeggen dat criminaliteit dus dan ook voordelen heeft? Je kan er op die manier allerlei wetgeving doorheen drukken, "voor u en onze veiligheid". Even een toelichting;
We zouden de gegevens van wat mensen kopen ook kunnen delen met de overheid. Dan kunnen we uitkeringsfraude tegen gaan. Zo was er laatst een vrouw die boodschappen kreeg, maar ze bleek een uitkering te hebben, dus dat mag niet. En nu kunnen we ook checken of zo'n iemand zelf buitensporig boodschappen doet in relatie tot de uitkering. Dit is al mogelijk, want de wetgeving is al goedgekeurd. Iemand die buitensporig boodschappen doet met een uitkering valt mijns inzien onder de iCOV regeling (Infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen). Maar, wat is dan de definitie van crimineel vermogen
Het is misschien wat ver gezocht, maar toch...
#9 via de genoemde camera's kunnen we zien dat iemand met een verhoogd BMI zich teveel inlaat met allerlei zoetigheden. En anders komen we er bij de kassa wel achter.
In het kader van Zorg en Veiligheidshuis kunnen we bijvoorbeeld een alcoholverslaving tegengaan.
De regelgeving is er al. We houden in de gaten hoeveel drank er wordt gekocht.
Uit oogpunt van gemak, en de consument niet lastig te vallen met allerlei apps koppelen we het aan de QR code die nu al gebruikt wordt voor de CoronaCheck. Wel zo handig, nietwaar?
Met elke digitale handeling geef je privacy weg. Of die data nou van de wetgever gebruikt mogen worden of niet, ze bestaan. Koppeling is een fluitje van een cent, hoe vernuftig algoritmes kunnen zijn is te zien op The Social Dilemma over Facebook. Kijk vervolgens naar 1 van de docu's over hoe China digitaal persoonsgegevens verzamelt en gebruikt en er is een helder beeld van de potentiële horrorscenario's.
Digitaal minimalisme is een ding. Hoorde laatst de theorie dat generaties Y en Z zo gewend zijn aan communicatie via apps dat ze tijdens pubertijd niet meer het leerproces doorlopen dat "menselijk contact" met zich meebrengt, het leren lezen/interpreteren van non-verbale communicatie, dat ze het belang niet beseffen van oog-in-oog gesprekken. Digitalisering brengt depersonalisatie en gevoelloosheid met zich mee. Niet alleen bij de snelkassa.
#5 Henric van der Krogt #8Gert van der Hoek , het klopt dat de winkels vol hangen met beveiligingscamera’s, maar de wetgever maakt duidelijk onderscheid tav het doel van de camera’s. Als deze voor veiligheid/ diefstal zijn, is veel meer geoorloofd dan wanneer deze een ander doel hebben (bijvoorbeeld hulp bij scannen).
Het gaat in Nederland niet echt hard, inderdaad, en ik weet niet wat er met de zeecontainer van Albert Heijn is gebeurd, maar ik denk dat daar nu meer geld mee wordt verdiend als transportmiddel. Het is opmerkelijk te noemen dat juist discounter ALDI investeert in een pilot met een kassaloze winkel, volgend jaar in het centrum van Utrecht. Of misschien juist niet opmerkelijk: de locatie trekt potentieel veel klanten die al digitaal en kassamedewerkerloos geëngageerd zijn - en ALDI heeft natuurlijk altijd al een haat-liefde verhouding gehad met 'kostenpost personeel'...
Hoeveel levens we wel niet kunnen redden en kosten we kunnen besparen als we eetgedrag kunnen sturen met een bepaald creditsysteem al dan niet gekoppeld aan je ziektekostenverzekeringspremie ... :)