Dat schrijft zakenblad Forbes. AI-gestuurde winkelwagentjes zouden wel eens de 'killer app' kunnen zijn die traditionele stenen supermarkten en kruidenierswinkels nodig hebben om hun winkelervaring substantieel te verbeteren en geen marktaandeel te verliezen.

In tijden van inflatie blijken consumenten de voorkeur te geven aan winkelketens die lagere prijzen en meer gemak beloven. Vooral wachten voor de kassa en het gedoe van de zelfscan schrikt mensen af. Bij grootwinkelbedrijven en groothandels kunnen klanten in één keer voor meer soorten artikelen terecht. Bestellen ze online, dan hoeven ze helemaal niet meer in de auto te stappen en met spullen te sjouwen.

Marktaandeel supermarkten kalft af
In de afgelopen 5 jaar hebben de traditionele Amerikaanse supermarkten zoals Kroger, Safeway en Trader Joe's hun marktaandeel terug zien lopen van 69,7% in 2017 naar 66,6% in 2022. In die 5 jaar wisten grootwinkelbedrijven zoals Walmart, Target en Costco hun marktaandeel te vergroten van 18,4% naar 19%, groothandels (waar je een pasje voor moet hebben) groeiden van 8,7% naar 10,9% en discount- en dollarwinkels wonnen ook marktaandeel, van 3,1% naar 3,4%. In een markt met een geschatte omvang van $1,5 biljoen kan zelfs een daling met 1% zich vertalen in een winstdaling van 20%.

Niet alleen blijken de gebruikers van de slimme winkelwagentjes deze met méér producten dan gemiddeld vol te laden, ook stegen hun uitgaven met gemiddeld 8%, terwijl ze minder tijd in de winkel verbleven
De supermarkten zitten bepaald niet stil. Ze breidden hun assortiment (goedkopere) huismerkproducten uit. Ze bouwden online faciliteiten zoals buy-online-pickup-in-store (BOPIS), ze gingen thuisbezorgen en voerden het zelfscannen in. Maar de populariteit van BOPIS daalt zienderogen (van 45% naar 32% in 2021) en 67% van de klanten heeft problemen met de zelfscankassa. Scan-and-go-technologie, een combinatie van scannen op je telefoon en afrekenen via de app van de supermarkt, levert eindeloos veel problemen op. Om het over het probleem van honderdduizenden niet gescande artikelen maar niet te hebben.

AI
Maar kijk, daar duikt een nieuwe technologie op. Zo simpel, dat je je kunt afvragen waarom het niet eerder bedacht is. De slimme, met AI uitgeruste winkelwagen. Die geeft consumenten het gemak van een kassaloze, zelfs onbemande 'grab-and-go'-winkel, zoals de Amazon Go-winkels en de kassaloze Aldi in Utrecht, en bespaart winkels de kostbare camera's en schaptechnologie die er vooralsnog mee gepaard gaat. Slimme winkelwagentjes hebben alle technologie, inclusief weegschaal, geïntegreerd in het karretje. Met de gekoppelde AI krijgt de klant locatiegebonden promoties, kortingen en extra artikelen te laten zien die passen bij wat er al in de winkelwagen ligt. Zo kan het systeem, als een klant bijvoorbeeld medicijnen tegen verkoudheid en griep koopt, gerelateerde artikelen voorstellen, zoals kippennoedelsoep en tissues.

De eerste implementaties van de slimme winkelwagens stemmen optimistisch. Niet alleen blijken de gebruikers van de slimme winkelwagentjes deze met méér producten dan gemiddeld vol te laden, ook stegen hun uitgaven met gemiddeld 8%, terwijl ze minder tijd in de winkel verbleven. Maar het allerbelangrijkst: de klanttevredenheid steeg naar 89%.

Het mes snijdt bovendien aan twee kanten, want ook de supermarkten hebben baat bij de slimme winkelwagens. Ze besparen kosten door de winkels efficiënter te managen en dat komt direct ten goede aan de winst. "Het helpt winkels bij het beter beheren van lay-out optimalisatie, traffic management en schapvoorraad van het plaatsen en verwijderen." zegt Raz Golan. Hij is mede-oprichter en CEO van Shopic, een bedrijf dat supermarkten helpt om technologie te implementeren.
Dit artikel afdrukken