Hoewel iedereen online boodschappen doen en oppikken of thuis laten bezorgen een grote toekomst voorspelt, blijken supermarkten er nog geen goed verdienmodel voor te hebben. Volgens een recent rapport van Strategy& (voorheen Booz & Company), is het doen van 100 euro aan boodschappen voor de retailer 13 euro duurder als dat via internet gebeurt dan wanneer het in de winkel gekocht wordt. Een in de winkel gevuld mandje kost 21 euro. Via internet kost datzelfde mandje 34 euro, schrijft De Levensmiddelenkrant.

Vraag- noch aanbodkant al volledig uitgekristalliseerd
Dat het online boodschappen doen zoveel duurder is voor de supers, heeft met twee oorzaken te maken. Enerzijds is de vraagkant is nog niet volledig ontwikkeld: consumenten hikken tegen de bezorgkosten aan, willen niet zitten te wachten op de levering en krijgen niet altijd hun verse waar zo vers als ze verwachten.

Anderzijds is de aanbodkant nog niet goed uitgewerkt. De meeste retailers die ook online boodschappen doen, bouwen voort op het bestaande verdienmodel in hun winkels: zo groot mogelijke verkoopvolumes om de operationele kosten zo laag mogelijk te houden. Dat model gaat niet op voor internetboodschappen, waar de variabele kosten altijd hoog blijven en het volumemodel (= 'verkoop meer, dan dalen de kosten') niet opgaat

Nieuwe value propositions
Strategy& ziet drie value propositions opkomen waarop retailers zouden kunnen inzetten bij de vertaling van hun huidige winkelstrategie (verkoopvolume) naar een internetbestelservice:
- meer gemak (kant en klaar), tegen een hogere prijs ('premium convenience'}
- gemakkelijk aanvullen van de basisvoorraden - ook in grotere hoeveelheden ('basic stock-up service')
- een frequent geleverd standaard boodschappenmandje met de 'vaste' boodschappen ('predefined shopping basket')

Fotocredits: Polycart
Dit artikel afdrukken