Al maanden was de Amerikaanse onlineretailer Amazon op zoek naar een partner onder de Franse retailers, om via diens inkoopcentrale tegen concurrerende prijzen levensmiddelen te kunnen inkopen. Zonder een dergelijk verbond ontbrak het Amazon aan slagkracht om zijn abonneeservice Amazon Prime verder uit te kunnen bouwen met de verkoop van vers en voeding. Amazon sprak met E. Leclerc, met Système U en met Intermarché. Maar die waagden zich er allemaal niet aan.

Monoprix heeft Amazon niet nodig
Dat nu juist Monoprix - een soort Franse Hema - wel de stap zet om de eigen merkproducten via Amazon Prime aan te bieden, is opvallend. "Van alle Parijse ketens waar je boodschappen kunt doen heeft Monoprix Amazon het minst nodig. Monoprix heeft de grootste naamsbekendheid, beschikt over een van de krachtigste netwerken van supermarkten en Monop' minimarkten, waarvan sommige tot middernacht open zijn, en houdt zich al bezig met thuisbezorging en internetbestellen. Sterker nog: eind 2019 zal Monoprix dankzij zijn Engelse partner Ocado beschikken over een zeer efficiënt ordervoorbereidingsplatform: een geautomatiseerd distributiecentrum dat in 6 minuten een bestelling van 50 producten klaar kan zetten uit een aanbod van 50.000 referenties," schrijft Le Figaro.

Voor Amazons ambities dus de gedroomde kandidaat, temeer daar het klantenbestand van Monoprix - stadse, hoogopgeleide meerverdieners - naadloos aansluit bij de klanten waar Amazon Prime op mikt. In het bijzonder in Parijs, waar de twee al sinds Amazon Prime in juni 2016 van start ging directe concurrenten zijn.

"We hebben allemaal met Amazon onderhandeld, ons onderwijl afvragend wie van ons als eerste zou tekenen. Wie zou er met de buit vandoor gaan en de anderen verraden?"
Omnichanneldistributiestrategie
"We hebben allemaal met Amazon onderhandeld, ons onderwijl afvragend wie van ons als eerste zou tekenen. Wie zou er met de buit vandoor gaan en de anderen verraden?" zegt een retailer anoniem in de krant. In een markt waar de verkoop van levensmiddelen stagneert en marktaandelen onder druk staan, kan geen enkele speler zomaar risico's nemen. Juist een gezamenlijk front zou concurrent Amazon buiten de deur hebben kunnen houden. Voor Monoprix gaf blijkbaar een andere overweging de doorslag: door nauw samen te werken kan Monoprix zich Amazon als lage-prijzenconcurrent juist van het lijf houden. Niet voor niets zei Jean-Charles Naouri, president van de Casino-groep bij de bekendmaking: "Door deze unieke samenwerking tussen Amazon en Monoprix versterkt de Casinogroep haar omnichanneldistributiestrategie en sluiten we nog beter aan bij onze klanten en hun behoeften."

Alleen in Parijs
Over de precieze invulling van het partnerschap laten Monoprix noch Amazon zich nader uit. "In de loop van 2018, maar dat is alles wat we nu kunnen zeggen. We doen het zo vlug als mogelijk is, maar we hebben te maken met fysieke beperkingen", zei Monoprix-topman Régis Schultz tijdens de persconferentie vanmorgen. Om te beginnen zullen twee Monoprix-filialen de bestellingen afhandelen, en zal Amazon de bezorging voor zijn rekening nemen. Alleen in Parijs zelf, hoe graag Amazon ook wil uitbreiden naar de rest van Frankrijk. Met andere woorden: "Monoprix gebruikt Amazon zoals het is: de beste logistieke dienstverlener op de markt voor expresbezorging", aldus zakenkrant Les Echos.
Dit artikel afdrukken