Checkout-free technologie
De pandemie heeft voor een versnelling gezorgd in de toepassing van deze winkelautomatiseringstechnologie. Een van de aanbieders van deze technologie, het Israëlische bedrijf Trigo, zegt bij monde van algemeen directeur Michael Gabay dat het contracten heeft om honderden winkels is Europa de komende tijd te voorzien van deze checkout-free technologie. In eerste instantie in stedelijk gebied, maar hij voorspelt dat ook landelijke gebieden niet zullen achterblijven, vanwege de kosten van bemande winkels.
Er zijn verschillende redenen voor het feit dat het nog niet zo’n vaart loopt in Nederland, hoewel Albert Heijn er een in 2019 in een zeecontainer voor het hoofdkantoor heeft gehad die daarna een poosje op Schiphol heeft gestaan.
- De belangrijkste reden is misschien wel onze privacywetgeving. Die is strenger dan die in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het gaat hier niet alleen om de privacy van klanten, maar ook om die van personeel dat er nog wel een poosje zal zijn – al is het maar om de klanten te helpen voor wie deze manier van winkelen nieuw is.
- Ook is het in de VS en het VK hierdoor gemakkelijker om geld te verdienen met de verworven data, hetgeen sowieso als de belangrijkste financiële trigger geldt om deze technologie te gaan gebruiken.
- Daarnaast is het ook redelijke prijzige technologie. Er zijn wereldwijd maar een handvol bedrijven die deze technologie kunnen leveren en die gaan eerst met de grootste ketens in zee.
- Een heel andere reden is dat Albert Heijn al de eerste is geweest die ermee heeft geëxperimenteerd – die titel kan geen andere super meer op z’n cv zetten.
- Veel extra klanten zullen bestaande supers niet krijgen, is mijn verwachting. Het zou dus om nieuwe locaties moeten gaan, waar zo’n nieuwe werkwijze klanten zou kunnen trekken. En dat is best een uitdaging met het huidige vestigingsbeleid.
- Er is nog onvoldoende sprake van een tekort aan personeel, dat zo’n verandering noodzakelijk zou maken.
- Er zijn doelgroepen die er helemaal niet op zitten te wachten.
Persoonlijk contact
Ook Trouw schreef onlangs dat niet iedereen op deze kassaloze winkels zit te wachten. Bij Spar verwacht Martijn van der Hoeven, formulemanager, dat de kassières en kassiers in de toekomst een rol van gastvrouw of gastheer zullen behouden. Ook Jumbo houdt het persoonlijke contact erin. Klassieke kassa’s blijven een optie en de winkelketen opent zelfs kletskassa’s voor klanten die behoefte hebben aan een praatje. Albert Heijn erkent dat de klant steeds digitaler wordt, maar zegt ook dat de mensen in de winkel in de toekomst het verschil zullen blijven maken.
Toch zal het ook in ons land deze kant op gaan. Veel klanten, met name jonge, vinden het wel prettig. Ze willen hun AirPods niet uit hoeven te zetten, en de betaalhandeling het liefst overslaan. Bovendien zijn er wel personeelstekorten te voorzien in de toekomst. Experimenteren kan daarom geen kwaad. Bijvoorbeeld in winkels waar het te duur is om iedere dag iemand te hebben rondlopen. Hybride concepten uitproberen kan ook een goed idee zijn, al is het alleen maar om diefstal te bemoeilijken.
Bart Fischer is retail watcher voor Foodlog.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Checkout-free stores' zijn mij direct kwijt als klant. Ik ga dan veel liever naar supermarkten met 'kletskassa's' die menselijk contact faciliteren/bevorderen.
Is aan consumenten al wel eens gevraagd hoe zij staan tegenover die checkout-free stores? Hoe kijken zij aan tegen de privacy-problematiek en het verlies van intermenselijk contact? Is er onderbouwing voor de stelling 'Veel klanten, met name jonge, vinden het wel prettig'?
Ik ben natuurlijk oud en behoor dus tot de 'doelgroep die er helemaal niet op zit te wachten', maar ik maak me ook zorgen over jongeren: Naar mijn mening is het verdwijnen van het directe contact met geld (en de relatie tussen 'je legt iets in je winkelmandje en vervolgens betaal je daarvoor') één van de oorzaken van de toenemende financiële problemen en schuldenproblematiek, met name onder jongeren (en nee: voor die mening heb ik ook geen wetenschappelijke onderbouwing ;-)).
Ik kom tegenwoordig bij een vorig jaar verbouwde Jumbo, waar ze 2 van die onbemensde kassa's hebben. Op zich prima, maar wat mij betreft ontzettend onhandig als je meer dan een mandje aan boodschappen hebt. Zowel de plek voor de scanner als na de scanner zijn zeer klein, dus je moet al met z'n tweetjes zijn zodat de ander de boodschappen in de tassen kan doen.
Klopt, Sytske. En als je een fles wijn hebt afgerekend moet je alsnog op een medewerker wachten om je leeftijd te laten checken. Duurt het uiteindelijk toch langer dan als je gewoon langs een kassa met een echt mens was gegaan ;-)
Ik wil niet meedoen aan een dergelijk controlesysteem, ik betaal zoveel mogelijk contant in de winkels, dan staat alleen op mijn eigen bon wat ik gekocht heb, dat hoeven anderen die achter de knoppen van een dergelijk systeem zitten niet te weten, gaat ze niks aan. Dit is prcies wat gasten als KLaus Schwab en zijn aanhangers in willen voeren. Koop je een stukje vlees teveel? Dan kan je 2 dagen je auto niet gebruiken, want je CO2 taks wordt dan te hoog......
Maar bij de AH waar ik 2x per week kom is die zelfscankassa idd niet populair. Zelfs als er 7 mensen in de rij staan niet en vandaag stonden er ook een stuk of 4 mensen in de rij bij die zelfscan, er ging een 2e kasa open en hup, al die mensen liepen meer daarnaartoe. Ik denk dat ik er zelf langer bezig ben dan bij de normale kassa, je moet nl alles zelf doen en teglijk je tas/kar inpakken. Nu pak ik alles terug in mijn winkelwagen, reken af en loop naar buiten waar mijn vader wacht om in te pakken, lekker op mijn gemak zonder de drukte en warmte van de winkel om me heen.
CArolien, ook de jonge mensen zag ik achter de kassiere aan huppelen die een kassa erbij ging openen, dus de meesten vinden het blijkbaar niet zo leuk.
Een opmaat naar een social creditsysteem moeten we nooit geweldig vinden, want dat is het risico die eraan vastzit als we dit allemaal omarmen.
Ik vind de zelfscan ideaal. Het is sneller want je pakt je spullen niet twee keer op en je hebt minder last van rijen. Kassaloos lijkt mij nog mooier want sneller. Dat de winkelketen precies weet wat ik koop is nu ook al zo, en de winkels hangen nu ook al vol met camera's. Dus het privacyaspect zie ik niet zo.