Amazon stopt met de technologie waarbij klanten de winkel uit kunnen lopen zonder langs de kassa te gaan. Het futuristische winkelconcept moest winkelen automatiseren. In werkelijkheid bleek er veel handmatig werk voor een dikke duizend werknemers in India achter te zitten. De Amerikaanse retailgigant kiest nu voor een traditionelere aanpak met zelfscankarretjes.
Kassaloos winkelen kreeg voor het eerst invulling met de lancering van Amazon Go, eind 2016. De toekomst van fysieke winkels kreeg vorm. In 2018 vreesde de supermarktwereld nog de plannen van een massale uitrol. In 2019 rezen de eerste vragen of Amazon Go niet een stille dood zou sterven nadat de uitrol vertraging opliep. Nu lijkt Amazon wel de handdoek in de ring te gooien.

Een besluit dat opzien baart, volgens Retail Detail. Jarenlang investeerde Amazon in AI-camera's en sensoren voor automatisch afrekenen, volledig kassaloos dus. Amazon maakt nu de overstap van de 'Just Walk Out-technologie naar een systeem met RFID-tags en slimme winkelkarretjes: de Dash Carts. Een forse koerswijziging, ook omdat de technologie in ongeveer de helft van de Amazon Fresh-supermarkten in gebruik was.

De praktijk wees uit dat de technologische snufjes minder vooruitstrevend en geautomatiseerd waren dan gehoopt. Amazon leunde op een team van meer dan duizend IT-medewerkers in India voor de juiste koppeling van aankopen aan klanten. Deze medewerkers werkten als digitale kassamedewerkers, die elke aankoop aan de juiste klant toewezen om zo de AI te trainen. Een kostbare en privacygevoelige operatie. Slechts 50 van de 1.000 verkopen zouden handmatig gecontroleerd moeten worden, een doel dat Amazon niet behaalde. Volgens The Information functioneerde het systeem maar 30% van de tijd, waardoor 700 van de 1.000 verkopen handmatige controle vereisten. Amazon ontkent dit.

"Klanten lieten ons weten dat ze naast het gemak van 'Just Walk Out', gemakkelijk producten en deals in de buurt wilden vinden, hun bon tijdens het winkelen wilden bekijken en wilden weten hoeveel ze bespaarden," vertelt Amazon-woordvoerder Jessica Martin aan Supermarket News.

Amazon kiest voor de Dash Carts: winkelkarretjes met ingebouwde scanners die RFID-tags op producten lezen. Klanten kunnen hiermee nog steeds automatisch betalen. Voor wie geen Amazon-lid is, komen er zelfscankassa’s. Deze omschakeling naar RFID-tags, die inmiddels een stuk betaalbaarder zijn geworden, wijst erop dat Amazon op zoek is naar kosteneffectiviteit en operationele efficiëntie. Zowel nieuwe als bestaande winkels zullen uitgerust worden met Dash Carts.

'Just Walk Out' blijft beschikbaar in Amazon Go-winkels, kleinere Amazon Fresh-locaties in Groot-Brittannië en bij externe retailers, aldus Supermarket News.

In Nederland experimenteert Aldi met het kassaloze winkelconcept in Utrecht en Eindhoven. De grote vraag is of andere retailers soortgelijke stappen zullen zetten. Tot nu toe lijken de proeven met vergelijkbare geavanceerde technologieën niet overtuigend genoeg. Retailers geven de voorkeur aan zelfbedieningskassa's en zelfscanapps. Of, zoals Amazon nu, voor RFID-technologie, bekend van onder andere Decathlon.