Honderd winkels in 5 jaar. Met die ambitie stak supermarktketen Jumbo in 2019 de grens over. Dat liep wat anders, erkent Jumbo-topman Ton van Veen in HLN.
Bezwaarprocedures resulteerden in vertraging van bouwplannen, maar ook de marges vielen tegen. Van Veen: "We dachten aanvankelijk wel dat België iets minder competitief zou zijn, en we vanwege het bourgondische karakter en mooiere assortiment wat betere prijzen en marges zouden kunnen realiseren. Ja, dat is de afgelopen jaren wel veranderd." De Belgische supermarktwereld is 'hyperconcurrentieel', nergens zijn zoveel supermarkten per vierkante kilometer als in België.
Toch zet Jumbo door in België. Er moesten nog wat miljoenen bij, maar het moment van winstgevendheid is niet ver weg meer, zegt Van Veen in Distrifood. Gestage groei is het devies en dan moeten 50 winkels in 2025 haalbaar zijn. Groei door overnames, zoals Jumbo in Nederland deed, zijn in ieder geval niet aan de orde. En daarmee zijn de geruchten over een eventuele vrijage tussen Jumbo en Colruyt meteen van tafel.
Distrifood - Jumbo: Aanval op Belgische markt moeilijker dan gedacht,
19 sep 2023