Dit komt naar voren uit consumentenonderzoek dat in opdracht van AGF Promotie Nederland is uitgevoerd door het Productschap Tuinbouw en IPM Research & Advies. Aanleiding voor het onderzoek is de ontwikkeling van een nieuwe generieke promotiecampagne voor groenten en fruit, die eind 2009 van start gaat. De huidige campagne genaamd FreshFactory loopt na een duur van drie jaar dan af. AGF Promotie Nederland wil met de nieuwe campagne inhaken op de trends en toekomstige ontwikkelingen bij de consument op het gebied van groenten en fruit.
Gezondheid, lekker en gemak
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat naast gezondheid de aspecten lekker en gemak de belangrijkste overwegingen zijn bij de aankoop van groenten en fruit. De consument is nu veel gezondheidsbewuster dan een aantal jaren gelden, maar 'gezondheid' op zich is geen ‘driver’ om meer groenten en fruit te eten. De aspecten 'genieten' en 'gemak' zijn minstens zo belangrijk en zelfs veelal voorwaarden.
Barrières
Consumenten ervaren diverse barrières, die een gedragsverandering cq verhoging van de groente- en fruitconsumptie in de weg staan. Deze barrières zijn o.a.: gebrek aan kookkennis en kookvaardigheid, perceptie dat groenten en fruit niet gemakkelijk zijn,
voorkeur voor 'gemak' en 'snelheid' (niet omdat men 'gemakzuchtig' is, maar vanwege de drukke levensstijl).
Het is niet meer bekend op welke wijze groenten en fruit bereid kunnen worden anders dan het ‘standaardrepertoire’ dat men zich eigen heeft gemaakt. In het onderzoek gaven respondenten aan dat men op zoek is naar variatie, maar de kennis en vaardigheid ontbreekt. Een kleine groep culinaire kokers en tevens trendsetters uitgezonderd. Korte bereidingstips en eenvoudige recepten zijn een uitkomst voor de gehaaste consument die toch lekker wil eten. Groenten worden lekker gemaakt door verwerking in gerechten of door toevoeging van een sausje. Panklare groenten kennen een steeds grotere vraag en ook weet de consumenten de weg naar de pakken met wereldgerechten steeds beter te vinden. Naast het wokken en roerbakken heeft een kleine groep het stomen (in de magnetron of met een stoommandje) ontdekt, waardoor snel een lekkere maaltijd op tafel kan worden gezet.
Levensfase
De invloed van levensfasen op de aankoop van groenten en fruit komt in het onderzoek uitgebreid aan de orde. Dit leidt van startende jongeren, die weinig bewust omgaan met hun eetpatroon, naar samenwonende stellen die meer voor elkaar zorgen en de gezinsfase waarin groenten en fruit een belangrijkere rol spelen met het oog op de kinderen.
Het rapport "Trends en ontwikkeling keuze- en informatiegedrag groenten en fruit" (PT 2008-62) is aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079 -347 06 33 of per e-mail j.claassen@tuinbouw.nl.
bron: Productschap Tuinbouw met dank aan foodholland
Komt dat nou opeens omdat we het toch lekkerder vinden of omdat we ons schuldig voelen? Waarom zou je trouwens snacken?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Jacobus, @Anne kijk ook vooral even naar de filmpjes die ik op youtube tegen kwam van het nippo. Ze staan onder koken=kijken. Hele boeiende info, die hier naadloos bij aan sluit. Zou mij niet verbazen dat het productschap gebruik heeft gemaakt van deze cijfers.
Ailko,waarom zou je trouwens snacken?
Gisteren,na jaren,zou niet eens meer weten hoeveel,een bountie[schrijf je dat zo]gekocht.Zo eentje met extra puur chocolade erom heen.Waarom?Ik weet,dat ze uiteindelijk niet lekker zijn.Opgegeten in de auto.
Ik moet zeggen,dat het weer jaren zal duren,voordat ik het weer ga kopen.Gewoonweg niet lekker.Weet ik dan eventjes weer,misschien is dat de reden.Of het heeft gewoon geen reden.