Socioloog en milieukundige Gert Spaargaren is hoogleraar Milieubeleid aan de Wageningen Universiteit. Hij houdt zich intensief bezig met het zoeken naar mogelijkheden om duurzaam te consumeren. Consumenten willen best rekening houden met het milieu, is zijn stelling. Ze worden echter nauwelijks geholpen door de winkeliers en de overheid om een goede keuze te maken. In Wageningen leidt Spaargaren verschillende onderzoeken naar duurzamere consumptiepatronen. Eén ervan betreft het indirecte energiegebruik van producten. Een behoorlijk deel van de totale energie die een product vraagt zit er al in voor het is aangeschaft. Soms is tweederde van alle milieubelasting al in de productiefase te vinden.
Consument vergeten
Consumenten kunnen wel milieumacht uitoefenen en producenten dwingen meer duurzame producten te leveren, meent Spaargaren. Hij ziet daar een voorbeeld van in Engeland waar het aandeel biologische voeding is gestegen van 2 naar 20% en een doorgroei tot boven 45% wordt verwacht. Ook in Denemarken, Zweden en Duitsland ziet de hoogleraar dat gebeuren. De macht van de supermarkten blijkt echter doorslaggevend.
Ook de Nederlandse milieubeweging ontdekte dat. Supermarkten werden de afgelopen jaren gedwongen groenere producten in het assortiment op te nemen, maar met de verkoop valt het nog tegen. De fout was dat men stopte toen het product in de winkel lag, stelt Spaargaren. De eindgebruiker werd niet of nauwelijks over de groene keuzes geïnformeerd.
Labels voor totale milieudruk
Het is wel mogelijk consumenten te leren verantwoord te kiezen, meent de milieukundige. Hij geeft toe dat er vrij veel labels zijn die niet allemaal uitblinken in eenvoud. Via een adequaat consumptiebeleid ziet de hoogleraar wel mogelijkheden om per consumptiedomein betere labels of informatiemethoden te maken. Die moeten rekening houden met alle milieudruk, zowel het indirecte als directe energiegebruik en desgewenst ook de aspecten gezondheid, biodiversiteit, dierenleed of kinderarbeid meenemen.
Geen technische informatie
De consument moet zo min mogelijk worden lastiggevallen met technische informatie. "Hij moet worden uitgenodigd milieu te zien als een kwaliteit die iets toevoegt aan de beleving van consumptie", zegt de milieusocioloog. Het label kan het beste worden verpakt in een winkelformule of verkoopconcept. Een compleet groene supermarkt bijvoorbeeld.
bron: Volkskrant
Dit artikel afdrukken
Consumenten kunnen wel milieumacht uitoefenen en producenten dwingen meer duurzame producten te leveren, meent Spaargaren. Hij ziet daar een voorbeeld van in Engeland waar het aandeel biologische voeding is gestegen van 2 naar 20% en een doorgroei tot boven 45% wordt verwacht. Ook in Denemarken, Zweden en Duitsland ziet de hoogleraar dat gebeuren. De macht van de supermarkten blijkt echter doorslaggevend.
Ook de Nederlandse milieubeweging ontdekte dat. Supermarkten werden de afgelopen jaren gedwongen groenere producten in het assortiment op te nemen, maar met de verkoop valt het nog tegen. De fout was dat men stopte toen het product in de winkel lag, stelt Spaargaren. De eindgebruiker werd niet of nauwelijks over de groene keuzes geïnformeerd.
Labels voor totale milieudruk
Het is wel mogelijk consumenten te leren verantwoord te kiezen, meent de milieukundige. Hij geeft toe dat er vrij veel labels zijn die niet allemaal uitblinken in eenvoud. Via een adequaat consumptiebeleid ziet de hoogleraar wel mogelijkheden om per consumptiedomein betere labels of informatiemethoden te maken. Die moeten rekening houden met alle milieudruk, zowel het indirecte als directe energiegebruik en desgewenst ook de aspecten gezondheid, biodiversiteit, dierenleed of kinderarbeid meenemen.
Geen technische informatie
De consument moet zo min mogelijk worden lastiggevallen met technische informatie. "Hij moet worden uitgenodigd milieu te zien als een kwaliteit die iets toevoegt aan de beleving van consumptie", zegt de milieusocioloog. Het label kan het beste worden verpakt in een winkelformule of verkoopconcept. Een compleet groene supermarkt bijvoorbeeld.
bron: Volkskrant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geweldig: beeldnepping! Kan dat dan ook met niet-Ok spullen die je stiekum in een groen geschilderde hal verkoopt? De consument hoeft nl. het verband niet te begrijpen en moet niet worden lastig gevallen met begrip.
Neem me niet kwalijk, maar dat vind ik de uiterste dwaasheid en debilisering van de burger. Ik ben zelfs bang dat deze visie niet past binnen die van de verantwoordelijke burger waar onze grondwet nog altijd van uit gaat.
Natuurlijk bedoelt Spaargaren het goed en weet hij dat een fors aantal burgers onterecht een middelbare schooldiploma op zak heeft als het op sociaal acceptabel gedrag aankomt, maar dit is het andere uiterste: de burger opvoeden tot een door kleurtjes en sfeertjes te manipuleren dombo!
"Een compleet groene supermarkt bijvoorbeeld."
Gert Spaargaren zegt dus dat de consument waarschijnlijk alleen in een supermarkt met 100% bio-assortiment een 'verantwoorde keuze' zal maken.
Welke 'keuze' is er dan? Alleen als er géén keuze is, zal de consument het door de milieubeweging gewenste gedrag vertonen, beweert Spaargaren.
Weleens kritisch naar verpakkingsontwerpen van EKO-producten en idealistische producten gekeken? Daar lijkt me nog een hoop te verbeteren. Zet er bijvoorbeeld heel duidelijk "Biologisch" op. Of voer als producent eens een reclamecampagne.