image

Nederlanders kopen te weinig bio, maar zijn dan ook niet bereid al te veel geld voor hun eten uit te geven. Voor Fransen zou dat anders moeten liggen. Aan het soort melk dat ze kopen, zou je dat niet zeggen: nauwelijks 1% van de melk is biologisch en 47% daarvan moet als gewone over de toonbank van de grote Franse supermarkten om überhaupt verkocht te worden. De redenen blijken niet anders dan in Nederland, én menig ander land: de consument ziet geen reden om meer te betalen voor een bioprodukt dan voor een 'gewoon' produkt omdat het bioprodukt niet waarneembaar anders smaakt of anderszins merkbaar beter is. Een en ander volgens een onderzoek eind 2005 van het Franse Ministerie van Landbouw.

Deze ontwikkeling is buitengewoon teleurstellend omdat de produktie en logistiek van biomelk erg kostbaar is. De boeren maken hoge kosten uit hoofde van de voeding van de dieren, ze worden streng gecontroleerd en de grote melkfirma's moeten een groot aantal kleine boeren af om voldoende melk te verzamelen. Die melk gaat vervolgens anoniem onder in het massa-merk van, bijvoorbeeld, Danone of Nestlé. De boerenmelk van, om maar een paar fictieve namen te noemen, de heren Dubois of d'Artagnan worden op die manier verbulkt.

Het rapport van het Landbouw Economisch Instituut dat Marco Derksen afgelopen zaterdag aandroeg, bevat waarschijnlijk de sleutel om deze teleurstellingen tegen te gaan:
kwaliteits- en biofood passen onvoldoende in de massasfeer van de supermarkt zoals we die traditioneel kennen (terwijl beleidsmakers daar de oplossing willen zoeken (zie hoofdstukken 2 & 3). Ook Willem Brethouwer van Marketresponse wees vorig jaar al in die richting door te stellen dat bio en betere voeding in de vorm van een beleving verkocht moeten worden. Denk aan boerderij-winkels en winkels zoals Waitrose en Whole Foods en een markt(!) zoals de Noordermarkt in Amsterdam. Daar smaakt biologisch overigens wel anders: er wordt niet geprobeerd het biologische te industrialiseren en dàt verschil proeven mensen wel degelijk. De sfeer doet de rest.

Bio is dus niet in gevaar, maar wel als het niet lekkerder en echter wordt. Leve de Duboissen en d'Artagnans en de Nederlandse Van der Voorts en Ter Voortwissen! Ik denk tenminste dat het daarin zit: grote-merken-bio is anoniem en te steriel. Bio van de boer is persoonlijk, echt en warm. Het smaakt ook daadwerkelijk anders omdat het niet gestandaardiseerd is.

Dit artikel afdrukken