Uit onderzoek van marktonderzoekbureau Research International blijkt dat steeds meer consumenten verlangen naar authentieke ervaringen. De onderzoekers constateren dat er meer producten terugkeren naar hun oorspronkelijke samenstelling. In Italie is er bijvoorbeeld veel aandacht voor streekgerechten, waarbij wordt teruggegrepen op natuurlijke productie- en rijpingsmethoden en minder bewerkingen.

Het probleem met natuurlijke producten is dat ze in regel een minder appetijtelijk uiterlijk hebben dan industriele producten. De Amerikaanse pizzafabrikant Schwan Consumer Brands heeft als merknaam Ugly gekozen, om te benadrukken dat de ingredienten natuurlijk en echt zijn. Original Food verkoopt in Duitsland producten uit onder meer Nepal en Ecuador, die geproduceerd zijn met eerbied voor het milieu en de producenten. In Nederland verrijzen boerderijen die hun producten uit de eerste hand verkopen.Cosmeticamerken als Lush, Korres en Alquima introduceren producten met de claim dat de ingredienten 100% natuurlijk zijn. Tevens is er een revival van oude merken als 4711 en Aleppo. Reisorganisaties als Marco Polo, Orixa en Tuareg bedienen klanten met maatwerkreizen naar onbekende bestemmingen.


Bron: Tijdschrift voor Marketing - p. 32 met dank aan mkb-net
Dit artikel afdrukken