© Foodlog 2005 - 2024
Steeds meer consumenten wensen authentieke ervaringen
Uit onderzoek van marktonderzoekbureau Research International blijkt dat steeds meer consumenten verlangen naar authentieke ervaringen. De onderzoekers constateren dat er meer producten terugkeren naar hun oorspronkelijke samenstelling. In Italie is er bijvoorbeeld veel aandacht voor streekgerechten, waarbij wordt teruggegrepen op natuurlijke productie- en rijpingsmethoden en minder bewerkingen.
Het probleem met natuurlijke producten is dat ze in regel een minder appetijtelijk uiterlijk hebben dan industriele producten. De Amerikaanse pizzafabrikant Schwan Consumer Brands heeft als merknaam Ugly gekozen, om te benadrukken dat de ingredienten natuurlijk en echt zijn. Original Food verkoopt in Duitsland producten uit onder meer Nepal en Ecuador, die geproduceerd zijn met eerbied voor het milieu en de producenten. In Nederland verrijzen boerderijen die hun producten uit de eerste hand verkopen.Cosmeticamerken als Lush, Korres en Alquima introduceren producten met de claim dat de ingredienten 100% natuurlijk zijn. Tevens is er een revival van oude merken als 4711 en Aleppo. Reisorganisaties als Marco Polo, Orixa en Tuareg bedienen klanten met maatwerkreizen naar onbekende bestemmingen.
Bron: Tijdschrift voor Marketing - p. 32 met dank aan mkb-net
'de mate waarin iemand trouw is aan zijn eigen persoonlijkheid, geest, of karakter, ondanks externe impulsen. Lijnrecht tegenover het van extern aanbrengen van impulsen om ieman een 'authentieke ervaring' te geven. Als marketeer ben je dus ernstig arrogant, wanneer je iemand zo'n ervaring denkt te moeten/kunnen geven. Zet gewoon goede verse kwaliteitsproducten voor de consumenten op de markt, kunnen ze helemaal volgens de definitie het zelf bepalen.