Vanaf vandaag moeten in Frankrijk reclames die geconserveerde, gezouten of gezoete dranken... en etenswaren aanprijzen, mensen tevens waarschuwen om minder tussendoortjes te eten, actief te leven en voldoende groente en fruit te eten.

De verplichting geldt voor reclames op radio, tv, internet en op billboards. Volgens het ministerie van volksgezondheid, dat de regel in het leven heeft geroepen, zal de waarschuwing kinderen helpen om de juiste keuzes te maken over hun voeding. Overtreders kunnen een boete tegemoet zien van 1,5 procent van de kosten van de reclameboodschap’s de boete komt ten goede aan een nationaal instituut voor voorlichting op het gebied van gezondheid.
De voedselproducenten hebben de keuze uit vier verschillende boodschappen. De maatregel lijkt niet te stroken met het algemene beeld dat van Fransen bestaat’s namelijk als een doorgaans slank volk dat een passie heeft voor kwalitatief goed voedsel. Dat beeld werd enkele jaren geleden bevestigd door de bestseller Waarom Franse vrouwen niet dik worden van Mireille Guiliano, waarin zij betoogt dat Franse vrouwen croissants en ganzenleverpaté kunnen eten zonder dik te worden, omdat ze de tijd nemen om van smaken te genieten en voedsel met verstand benaderen.

Toch is, door een groeiend aanbod aan kant-en-klaar maaltijden met veel zout, vet en suikers, ook in Frankrijk het aantal mensen met overgewicht gestegen. Volgens cijfers van de overheid zijn twintig miljoen van de ruim zestig miljoen Fransen te zwaar.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het hoog tijd dat dat wijze waarop voedsel aan de man wordt gebracht, drastisch wordt gewijzigd. Twintig procent van de Europese kinderen is te zwaar. Als het tij niet wordt gekeerd, zal de wereldwijde obesitas-epidemie miljoenen mensen vroegtijdig de dood injagen, stelt de WHO.


bron: AD
Dit artikel afdrukken