Zo kan het dus ook.

Voor jongere generaties Amerikanen is Paul Newman niet de charmante ‘bad guy’ uit zijn films, maar maker van popcorn, sauzen en sladressings. De dit weekeinde overleden acteur en zakenman gaf alle winst uit zijn foodonderneming weg aan goede doelen.

De acteur Paul Newman bedacht zijn eerste product, een sladressing, in 1982. Sinds die tijd is zijn merk Newman’s Own een synoniem voor een assortiment levensmiddelen variërend van limonade en popcorn tot spaghettisaus, salsa en biologische wijn. Newman was geen Hollywood-ster die zijn gezicht ‘leende’ aan een fabrikant. De acteur stond bekend om zijn uitgesproken mening over goede voeding en bracht veel eigen ideeën op de markt.

Trends
Het succes van Newman als zakenman is vooral te danken aan de kwaliteit van zijn producten en zijn vermogen trends vroeg aan te voelen. Al in 1993 stapte Newman, geïnspireerd door één van zijn kinderen, in biologische levensmiddelen. Newman’s Own Organics groeide uit tot een volwaardige divisie van het bedrijf. Ondanks dat zijn gezicht op alle producten staat, staan ze toch redelijk geprijsd in alle supermarkten van de VS.Weldoener
Net zo bekend als zijn merk, was Newmans bekenheid als weldoener en filantroop. Alle winst die hij maakte met zijn levensmiddelenbedrijf, meer dan 200 miljoen dollar, gaf hij aan goede doelen. Een bekend project van hem waren zijn Hole in the Wall Gang Camps, vernoemd naar een bende outlaws uit zijn bioscoophot Butch Cassidy and the Sundance Kid. In deze vakantiekampen kunnen ernstig zieke kinderen op adem komen.


bron: Elsevier retail
Dit artikel afdrukken