Agractie zet minister Schouten voor het blok. Ze moet voor 15 januari de stikstofzaak rond de zogeheten PAS-melders beloven op te lossen binnen een aantal stringente randvoorwaarden. Doet ze dat niet dan lopen de boeren van tafel en zullen ze hun achterban adviseren geen gehoor meer te geven aan nieuwe wetgeving waarmee de minister nog voor Kerst wil komen. Agractie weet zich gesteund door een aantal boerenorganisaties. De overige organisaties kunnen niet anders dan volgen omdat hun achterban zich zal herkennen in het gestelde ultimatum.
Op 29 mei 2019 sneuvelde door een uitspraak van de Raad van State (RvS) de stikstofregelgeving waarmee Nederlandse overheid vergunningen afgeeft voor bedrijven die het element N (stikstof) in enige vorm uitstoten. Verkeer (en dus wegen), industrie en energiecentrales doen dat vooral in de vorm van stikstofoxiden (NOx); boerenbedrijven stoten voornamelijk ammoniak (NH3) uit.
Vóór de regelgeving viel, stelde de overheid bedrijven met een kleine uitstoot vrij van het aanvragen van een vergunning. Door de uitspraak van de RvS werden ze in één klap overtreders. De overheid gedoogt hen, maar de wet niet. Daarom zijn die bedrijven - waaronder veel boerenbedrijven - onzeker over hun toekomst. Banken kunnen hen niet meer financieren omdat onzeker is of ze hun activiteit wel kunnen voortzetten.
Minister Schouten zegt al maanden dat ze het probleem zal oplossen, maar geeft geen garanties. Ze verklaarde zelfs dat banken hun verantwoordelijkheid moeten nemen en de door het beleid van de overheid getroffen bedrijven moeten blijven financieren; de banken waren verbaasd over die uitspraak die hen als kredietverlener met een bancair risico zou opzadelen waar De Nederlandsche Bank onmogelijk mee kan instemmen.
Dergelijke uitspraken van overheidswege leggen, zegt Agractie, de basis voor een bedrijvenvariant van de afgelopen week breed in de media uitgemeten toeslagenaffaire. Het kabinet wordt komend voorjaar demissionair als gevolg van de aankomende verkiezingen. Omdat de kans bestaat dat de formatie lang gaat duren, kan langdurige onzekerheid de bedrijven nekken net zoals is gebeurd met ouders in de toeslagenzaak.
Recent stuurde boerenkoepel LTO Nederland een brandbrief aan minister Schouten over de onzekerheid waarin maar liefst 6.000 bedrijven blijken te verkeren. Omdat van actie van de zijde van de minister nog weinig te merken valt, neemt nu nieuwkomer Agractie het initiatief om feitelijk orde op zaken te stellen. In een persbericht stelde het bestuur van de organisatie de minister rond de middag een ultimatum. Als zij niet tot duidelijke afspraken komt, zal Agractie zich uiterlijk 15 januari 2021 terugtrekken uit alle gesprekken en trajecten rond maatregelen om stikstof te reduceren. Bovendien zal de achterban het advies krijgen om niet langer mee te werken aan opgelegde maatregelen. "U zult begrijpen dat de emoties onder boeren erg groot zijn", laat de organisatie de minister weten.
Agractie wil dat de minister uiterlijk per 15 januari belooft alle PAS-melders knelgevallen ten laatste op 30 juni 2022 te hebben opgelost. Dat moet gebeuren op basis van een goed sluitende registratie die de juridische kwetsbaarheid van de boeren wegneemt. Tot slot vraagt de organisatie om "landelijk uniform beleid ten aanzien van extern salderen met heldere ‘Rode Knop’-afspraken en permanente evenredige invloed agrarische sector hierop". Daarmee bedoelt de organisatie geen leegkoop van het platteland te zullen tolereren door middel van zogeheten externe saldering. Daarnaast stelt Agractie voorwaarden aan de kosten van de wetgeving die de minister voor Kerst nog wil realiseren. Die moet kostenefficiënt, kostenneutraal en uitvoerbaar zijn, al is compensatie denkbaar in de vorm van groene diensten.
Agractie probeert met dit ultimatum een kantelpunt te bereiken in de gesprekken tussen Rijk en boeren met een duidelijk eisenpakket en termijnstelling die sinds het uiteenvallen van het Landbouwcollectief niet meer gezien is.
Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NJAK), het Netwerk Grondig, de Federatie Stamboekvleesvee Nederland en de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders steunen het ultimatum. Dat lijkt een beperkte groep. Het is echter logisch dat de andere boerengroepen in Nederland het initiatief stilzwijgend steunen. Steun onthouden is immers niet in het belang van boeren. Met het ultimatum neemt Agractie de facto dan ook de leiding in de onderhandelingen namens de boeren met het ministerie.
Dit artikel afdrukken
Vóór de regelgeving viel, stelde de overheid bedrijven met een kleine uitstoot vrij van het aanvragen van een vergunning. Door de uitspraak van de RvS werden ze in één klap overtreders. De overheid gedoogt hen, maar de wet niet. Daarom zijn die bedrijven - waaronder veel boerenbedrijven - onzeker over hun toekomst. Banken kunnen hen niet meer financieren omdat onzeker is of ze hun activiteit wel kunnen voortzetten.
Minister Schouten zegt al maanden dat ze het probleem zal oplossen, maar geeft geen garanties. Ze verklaarde zelfs dat banken hun verantwoordelijkheid moeten nemen en de door het beleid van de overheid getroffen bedrijven moeten blijven financieren; de banken waren verbaasd over die uitspraak die hen als kredietverlener met een bancair risico zou opzadelen waar De Nederlandsche Bank onmogelijk mee kan instemmen.
Dergelijke uitspraken van overheidswege leggen, zegt Agractie, de basis voor een bedrijvenvariant van de afgelopen week breed in de media uitgemeten toeslagenaffaire. Het kabinet wordt komend voorjaar demissionair als gevolg van de aankomende verkiezingen. Omdat de kans bestaat dat de formatie lang gaat duren, kan langdurige onzekerheid de bedrijven nekken net zoals is gebeurd met ouders in de toeslagenzaak.
Recent stuurde boerenkoepel LTO Nederland een brandbrief aan minister Schouten over de onzekerheid waarin maar liefst 6.000 bedrijven blijken te verkeren. Omdat van actie van de zijde van de minister nog weinig te merken valt, neemt nu nieuwkomer Agractie het initiatief om feitelijk orde op zaken te stellen. In een persbericht stelde het bestuur van de organisatie de minister rond de middag een ultimatum. Als zij niet tot duidelijke afspraken komt, zal Agractie zich uiterlijk 15 januari 2021 terugtrekken uit alle gesprekken en trajecten rond maatregelen om stikstof te reduceren. Bovendien zal de achterban het advies krijgen om niet langer mee te werken aan opgelegde maatregelen. "U zult begrijpen dat de emoties onder boeren erg groot zijn", laat de organisatie de minister weten.
Agractie wil dat de minister uiterlijk per 15 januari belooft alle PAS-melders knelgevallen ten laatste op 30 juni 2022 te hebben opgelost. Dat moet gebeuren op basis van een goed sluitende registratie die de juridische kwetsbaarheid van de boeren wegneemt. Tot slot vraagt de organisatie om "landelijk uniform beleid ten aanzien van extern salderen met heldere ‘Rode Knop’-afspraken en permanente evenredige invloed agrarische sector hierop". Daarmee bedoelt de organisatie geen leegkoop van het platteland te zullen tolereren door middel van zogeheten externe saldering. Daarnaast stelt Agractie voorwaarden aan de kosten van de wetgeving die de minister voor Kerst nog wil realiseren. Die moet kostenefficiënt, kostenneutraal en uitvoerbaar zijn, al is compensatie denkbaar in de vorm van groene diensten.
Agractie probeert met dit ultimatum een kantelpunt te bereiken in de gesprekken tussen Rijk en boeren met een duidelijk eisenpakket en termijnstelling die sinds het uiteenvallen van het Landbouwcollectief niet meer gezien is.
Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NJAK), het Netwerk Grondig, de Federatie Stamboekvleesvee Nederland en de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders steunen het ultimatum. Dat lijkt een beperkte groep. Het is echter logisch dat de andere boerengroepen in Nederland het initiatief stilzwijgend steunen. Steun onthouden is immers niet in het belang van boeren. Met het ultimatum neemt Agractie de facto dan ook de leiding in de onderhandelingen namens de boeren met het ministerie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zoals ik al op Twitter zij, hopelijk doen alle clubs in het overleg mee met dit Agractie standpunt.
Is een prima streven naar iets wat de minister zelf beloofd heeft dat er zou komen.
Interessante kwestie. LTO Nederland, FDF, NMV, NAV en de varkensboeren van de POV doen niet mee, en toch moeten ze wel omdat Agractie doet wat een heel grote groep zich in het nauwe gedreven voelende groep boeren wil. Het laat vooral zien hoe diep het boerenfront tot op het bot verdeeld is en waarom het Landbouwcollectief uiteen moest vallen.
Interessant: Agractie vindt wel directe aansluiting bij de jonge boeren van NAJK.
#2 Dick, de meeste clubs beraden zich nog op hun standpunt, ze hebben nog niet gezegd niet mee te doen.
Het tot op het bot verdeeld valt best mee, vind het nog steeds knap dat het landbouwcollectief zo lang best goed als 1 stem naar buiten is getreden.
Vergeet niet dat we te maken hebben met zo enorm veel tegenstrijdige belangen, elke sector is wezenlijk anders en kan we verschillen als Shell en AH dat doe en toch proberen 1 gezamelijk standpunt te hebben, best lastig.
Als je kijkt naar wie nu de noodzaak heeft tot legalisering van afgegeven vergunningen die door afschieten PAS ongeldig zijn verklaard, zijn dat in hoofdzaak koeienboeren, schat zo'n 95%.
Elke varkens of kippenboer die een vergunning nodig had kwam al nooit weg met een PAS melding en heeft zijn vergunning gewoon op orde en zal daardoor nu ook niet de grote noodzaak voelen om tegen de minister te zeggen, Carola, wat je beloofd hebt, moet je ook nakomen.
Want belooft heeft ze dit al, ze weet schijnbaar nog steeds niet hoe ze het gaat regelen.
Die andere sector dan koeien, zal best nu eens denken, mmm, ik heb binnenkort nog een ander kooltje uit het vuur te halen in Den Haag, waarom zou ik (wederom) solidair zijn met de koeienboeren, ze hebben al zo lang gebruik kunnen maken van hun aaibaarheids factor, laat ze nu ook maar eens de boontjes zelf doppen, laat ze maar een luchtwasser plaatsen of weet ik wat voor andere techniek.
Vermoedelijk zitten er een paar strategen op het ministerie, met minpres Rutte erbij, te wachten op het moment dat de interne boeren discussie openlijk gevoerd wordt, dan hebben ze de zwakke plek gevonden en kunnen ze toeslaan. Mijn schatting is 25% minder koeboeren binnen 5 jaar.
Daarbij Rutte zit ook een groot probleem, als je hem ook ziet acteren deze week bij de verhoren toeslagen affaire, ik zou niet graag achter gesloten deuren met die man onderhandelen, zoals al wel vaker voorzichtig naar buitengebracht door sommige mensen, een tiran die zeer welbespraakt je psychologisch kleineert en in een hoekje zet om dan toe te slaan.
In de buitenwereld de altijd lachende premier die zeer welbespraakt is en bijna nooit antwoorden geeft maar hele verhalen heeft met allerhande metaforen en er meteen andere zaken bij haalt.
Enge man, daar moet Carola ook nog mee dealen!
Ik zeg vanuit mijn optiek, 15 januari, gewoon gezamelijk optrekken richting ministerie, dit is een beloofde zaak, wel goed opletten dat dit nooit als wisselgeld tegen je gebruikt gaat worden.
De overheid is de bovenliggende partij in dezen en kan dit makkelijk naast zich neer leggen zolang de rest zich niet openlijk aansluit (divide et impera). De overheid heeft ook andere belangen.
Knelgevallen oplossen ging in de fosfaatrechten ook niet, zelfs 3 jaar na invoering worden nog knelgevallen erkend met alle schade van dien. Het gaat hier om nog veel meer bedrijven, bovendien gaat de vergunningverlening niet via Rijk, maar op lokaal niveau wat het nog complexer maakt. Ja Rijk kan oplossing bieden, maar niet afdwingen.
Agractie heeft wel gelijk dat er duidelijkheid moet komen en voor de verkiezingen, maar de tijd om iets toe te voegen aan de huidige stikstofwet (incl RvS advies) is kort.
De boel word weer op scherp gezet...... hete herfst/winter?
De Pluimveehouders van de NVP nemen wat gas terug. In een persbericht laten ze vandaag weten:
Op hoofdlijnen steunt de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) deze brief, echter met enkele aanvullingen. De conclusie om het overleg per 15-1-2021 te staken wordt niet onderschreven.
NVP onderschrijft:
- Dat knelgevallen waaronder de PAS meldingen op de kortst mogelijke termijn moeten worden
opgelost;
- Dat er een deugdelijk en transparant systeem moet komen voor registratie van stikstof-transacties;
- Dat moeten worden voorkomen dat de landbouw volledig in de ‘uitverkoop’ gaat, doordat alle
stikstofruimte wordt weggekocht voor andere sectoren
Aanvullingen
✓ De NVP heeft meermaals bij het Ministerie van LNV kenbaar gemaakt dat ruimte voor constructieve inbreng voor emissiereductie via technologische innovaties vanuit de sector nihil is. Het Wetsvoorstel natuurbescherming en stikstofreductie lijkt onveranderd door de Kamer te worden aangenomen, al bevat deze onhaalbare doelen, waar toekomstige kabinetten opnieuw mee vast zullen lopen. De beide opkoopregelingen om veehouderijen te beëindigen, met een beroepsverbod, zijn inefficiënte
maatregelen met disproportionele en overbodige sociaal maatschappelijke uitwerkingen. Maatwerk
voor bedrijfsverplaatsingen zijn bij beide varianten uitgesloten. De maatregelen zijn dan ook niet vóór een emissiearme veehouderij, maar uitsluitend vóór krimp van de sector bedoelt. De NVP distantieert zich van zowel het Wetsvoorstel als de beide beëindigingsregelingen in hun huidige vorm en opzet.
✓ In overleg met het Landelijk Bestuur van de NVP is er voor gekozen dat het Dagelijks Bestuur van de NVP deel blijft nemen aan besprekingen met het Ministerie. Bij voorkeur als constructief
gesprekspartner, ondanks dat tot op heden geen/zeer beperkt ruimte voor inbreng vanuit de sectoren
is. We zullen onze achterban goed blijven informeren en regelmatig de afweging maken of deelname aan bijeenkomsten van de overheid zinvol is;
✓ De NVP is geen voorstander van een rode knop die in werking wordt gesteld door de overheid. Het is een keuze van de individuele ondernemer om in een private overeenkomst de stikstofruimte van zijn/haar bedrijf extern te salderen. De zorg over de uitverkoop van de veehouderij wordt breed
gedeeld.
✓ De opkoopregelingen zijn inefficiënt, in tegenstelling tot investeren in verduurzaming. De minnelijke route is het uitgangspunt volgens Rijk en provincies, toch ligt onteigening op de loer. En het is maar zeer de vraag of taxatiewaardes realistisch gaan zijn, zeker in relatie tot wijziging van
bestemmingsplannen, waarbij Natura2000 steeds verder oprukt naar veehouderijbedrijven en deze
daarmee als zodanig onverkoopbaar worden.
✓ Het wetsvoorstel natuurbescherming en stikstofreductie levert ons land een onhaalbaar doel op,
doordat de Wet Nederland verplicht om op termijn overal de Kritische Depositie Waarden (KDW) te
halen. Tot 2030 moeten in de helft van de Natura 2000 gebieden deze waarden gehaald worden. Maar op termijn geldt dat voor alle KDW’s, waarvan bekend is dat in 25% van de gebieden dit onmogelijk is.
Invloeden vanaf zee en uit het buitenland alleen al maken dat deze normen te allen tijde worden
overschreden. Dat zet heel Nederland op slot. Volstrekt onduidelijk welke kwaliteitswinst deze Wet de natuur oplevert. Zelfs de doorrekening van de sociaaleconomische effecten ontbreekt tot dusver. Voor de NVP is duidelijk dat het wetsvoorstel in zijn huidige vorm terug moet naar de tekentafel.
Dat is dan toch een breuk in de kracht van de eenvoud: een ultimatum.