Ik krijg zojuist een persbericht binnen: Nederland eet jaarlijks 350 miljoen kroketten. Dat zijn er gemiddeld zo'n 29 per jaar voor de driekwart van Nederland die wel eens een kroket eet. Als je bedenkt dat volgens onderzoek blijkt dat ze vooral gegeten worden door 35-49 jarigen, zal de consumptie wel uitkomen op een kroketje per week voor die generatie en eentje in de maand voor de rest.
Van Dobben heeft het laten uitzoeken door Motivaction en meldt trots dat hun kroketten het prima doen:
Uit het onderzoek kan worden afgeleid dat het aantal fijnproevers duidelijk in de lift zit. De Nederlander maakt meer en meer een bewuste kroketkeuze. Het echt genieten van het fenomeen vertaalt zich in de stijging van de consumptie van het aantal kwaliteits-exemplaren. Terwijl de totale "krokettenmarkt" vorig jaar stabiel bleef, werden er maar liefst 25% meer Van Dobben croquetten en 46% meer Van Dobben bitterballen verkocht.
Gefelicteerd! Zou het pleidooi van eetprofessor Martijn Katan voor een goeie paardenkroket eraan hebben bijgedragen? Het gaat immers, zoals het persbericht vrolijk zegt, 'tegen alle dieettrends in'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@dick. En nou ben ik benieuwd of de Van Dobbe's via de supermarkt of de Horeca zijn verkocht. Oftewel is dit de invloed van onze buitenshuis conumptie??
Daar is het persbericht niet expliciet over:
Als de Nederlander zich thuis vastbijt in de geliefde kroket, staat genieten bovenaan. Steeds meer fans van deze snack kiezen voor de culinaire variant! En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zijn het niet de jongeren, maar de 35 – 49 jarigen die de meeste kroketten eten. Dit en meer blijkt uit Het Grote Krokettenonderzoek* uitgevoerd door bureau Motivaction in opdracht van Van Dobben, de fabrikant van de luxecroquetten bij uitstek.
Spectaculaire smulstijging
Uit het onderzoek kan worden afgeleid dat het aantal fijnproevers duidelijk in de lift zit. De Nederlander maakt meer en meer een bewuste kroketkeuze. Het echt genieten van het fenomeen vertaalt zich in de stijging van de consumptie van het aantal kwaliteits-exemplaren. Terwijl de totale ‘krokettenmarkt’ vorig jaar stabiel bleef, werden er maar liefst 25% meer Van Dobben croquetten en 46% meer Van Dobben bitterballen verkocht**.
Liefhebbersprofiel
Jaarlijks eet Nederland zo’n 350 miljoen kroketten! Meer dan driekwart van de Nederlanders eet wel eens een kroket en bijna de helft geeft de voorkeur aan Van Dobben. Acht op de tien huishoudens heeft een friteuse in huis. Hierin worden vooral frietjes gebakken (86%), op de voet gevolgd door kroketten (78%). In de leeftijdsgroep 35-49 jaar worden de meeste kroketten verorberd. Het merendeel van de kroketeters heeft een middelbare beroepsopleiding of hoger. Mannen en vrouwen houden evenveel van de kroket.
Snack Top-10
Vergeleken met het jaar ervoor, werden er in 2007 iets meer thuissnacks gegeten, ondanks alle dieettrends. Van vrijwel alle snacks werd iets meer gegeten. De meest favoriete snacks in kooppercentages: frites (86%), kroketten (78%), frikadellen (73%), hamburgers (51%), kaassoufflés (50%), loempia’s (49%), bitterballen (45%), borrelsnacks (36%), bamibal of
-schijf (33%) en nasibal of -schijf (25%).
Over Van Dobben
De Van Dobben croquet vindt haar oorsprong in 1945 in de Amsterdamse ‘Eetsalon Van Dobben’. De lunchroom groeit dankzij haar handgemaakte croquetten uit tot een begrip en wordt een pleisterplaats voor artiesten, voetballers en vele andere Amsterdammers. De Van Dobben croquet gaat het door de jaren heen nog beter: in 1992 wordt landelijke distributie behaald en tot en met vandaag blijft dit ambachtelijke product toenemend populair. Van Dobben is in de ogen van het publiek nog steeds een pure luxecroquet. Kwaliteit, smaak, ambachtelijk bereid en typisch Hollands.
80% van Nederland kan thuis frituren. Maar ik zou gokken dat de meeste kroketten buiten de deur worden gegeten.
Er staat een contactpersoon bij: ik zal het haar even vragen.
Dat doet me denken aan een smaakonderzoek naar kroketten wat enkele jaren terug verscheen in de Volkskrant. Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik kreeg via een Spaanse pensionado teruggespeeld dat de beste kroketten in een Klassiek restaurant in Den Bosch te koop waren. Zelfgemaakt in de smaken vlees en garnalen. Kan iemand zich dat artikel nog herinneren?? Ik herinner me die kroketten wel. Ze kwamen uit de keuken van Restaurant Metropole aan de Orthenseweg. Ze waren uitstekend en niet te vergelijken met een fabriekskroket zoals die van Van Dobbe of Kwekkeboom.
Van Dobben doet geen paard in zijn kroket. Ik at vroeger overigens zeker wel een kroketje in de week denk ik. Helemaal toen ik nog bij een bedrijf werkte dat donderdag-krokettendag had.
Als fabrieks-kroket doet de Van Dobben het wat mij betreft beslist niet slecht. Mijn indoor-/outdoor krokettenconsumptie zal ongeveer op 50/50 liggen. Vooral de nieuwe garnalenkroketjes van Van Dobben doen het bij ons thuis erg goed.
Zo te zien aan het onderzoek heeft Buitenhuis een goede aankoop gedaan, met Cold Food.