imageElders op foodlog.nl kloven we weer 'ns zwaar theoretische haren. Ditmaal over de vraag of reclame een beetje nep mag bevatten.

Leuke vraag als je ervan houdt, maar laten we bij de praktijk blijven.

Op foodnavigator.com valt te lezen dat General Electric en Nestlé een akkoord hebben gesloten om samen onderzoek uit te voeren naar de relatie tussen voeding en gezondheid. Het staat er als volgt:

Through this collaboration with GE we have the opportunity to use cutting-edge diagnostic tools to increase our understanding of how nutrition and lifestyle choices impact body composition and metabolic health," said Prof. Peter van Bladeren, Head of Nestlé Science and Research.

"With this knowledge, Nestlé can continue to deliver science-based nutritional products to improve and enhance the quality of peoples' lives."


Een belangrijke GE-man zet het nog even sterker aan:

"The use of GE's diagnostic tools will provide Nestlé scientists with more information on how diet and lifestyle measures can be optimized to help people lead healthier lives and ultimately make healthcare systems more efficient by more effectively managing and treating obesity."

Dat wordt allemaal zomaar even gezegd, op een verloren vrijdag in mei. Daar staat zo ongeveer dat deze 2 bedrijven door een paar hoogleraren te sponsoren en wat meetinstrumenten te geven wel even zullen uitvinden waar universiteiten vol, over de hele wereld, al honderden jaren mee bezig zijn: uitvinden onder welke condities we gezond blijven. Een paar woordjes als 'meer begrip' 'gezonder' geven de ambities nog een beetje bescheidenheid mee, maar verder is het grenzenloos. Nestlé zal de wereld 'ns een poepie laten ruiken en ons gezond maken vanuit echte kennis over hoe dat moet. Moet ik dat geloven?

Martijn Katan en Frans Kok, beiden hoogleraar voedingsleer, maakten vorige week op TV duidelijk wat voor producten tot op heden uit dergelijk onderzoek zijn gekomen. Een berg nonsens die duurder kan worden verkocht omdat mensen wordt wijsgemaakt dat ze gezonder zijn. Fabrikanten moeten iets om hun dozen in plaats van die van hun concurrenten de supers, kiosken en automaten in te kunnen schuiven. Simpel gezegd, omdat gewoon concurreren niet genoeg meer oplevert en ze niks beters konden verzinnen, verzonnen de Tom Poezen van de eetfabrieken dat ze moesten gaan roepen 'koop mijn product, niet vanwege de goedkoopte, maar vanwege je gezondheid'. We zijn tenslotte banger dan ooit om er niet mooi uit te zien, ziek te worden en dood te gaan.

Daarom komen er komen nieuwe bergen nieuwe 'gezonde producten' aan voor gezondheidsproblemen waar we nu nog nooit van gehoord hebben en geen last van hebben. Wist je bijvoorbeeld al dat we een NA3HC4G tekort hebben? Geeft niks, want dat weet nog niemand, Maar straks wel, en ook wat je moet kopen om weer rustig te kunnen slapen.
Mensen gaan het kopen omdat reclamejongens - de voedingsindustrie heeft tientallen miljarden ter beschikking om in de vorm van reclame onze eetzeden te herprogrammeren - ze wijsmaken dat je van alles tekort komt als je echt eet. Dat is ongezond en dus moet je eten met valse claims hebben.

In hoogmoed kloten ze met de prima intuities die we hebben - eet vers, niet te veel en gevarieerd en spring af en toe rustig even uit de band. Dat is ongezond leren we, want er moet verkocht worden. Dat is gevaarlijke nonsens, zeggen een paar hoogleraren op TV. Ik zag er weinig over in de krant, terwijl het groot nieuws is. Net als bovenstaand bericht. Ik verwachtte grote koppen in de avondkranten: Nestlé en GE lossen mysterie van honderen jaren oud op! Niks van aan.

Murw als we zijn accepteren we Reclame Code Commissies die zeggen dat consumenten er wel doorheen kijken. Inmiddels lopen er jonge moeders met hun kind door de supermarkt. 'Nee Maartje geen Fanta, je moet Roosvicee nemen. Dat zit vol fruitjes en vitamientjes die goed voor je zijn.' Intens tevreden over haar succesvolle opvoedingskunsten drinkt moeder met Maartje een gezond glas suikerwater. Vanavond eten ze Frideale met een al even bewust gefrituurde groentensnack en een kopje Cup-a-Soup vooraf. Lekker makkelijk en daar staat dat leuke logo op.

'Je moet wel bewust kiezen hoor, Maartje.' De laatste groentenboer sluit binnenkort zijn deuren, ook al plakt Unilever tegenwoordig gezonde stickers op appels en komkommers.
Dit artikel afdrukken