imageEen Engelse jurist waarschuwt de voedingsindustrie. Die moet niet zomaar denken dat als een concurrent een product als ' gezond' mag verkopen, dat dan voor ieder product in die categorie geldt.

Zijn opmerking heeft te maken met de strengere wetgeving op het gebied van gezondheidsclaims die dit jaar in werking is getreden. Handel voor juristen dus. Iedere zichzelf respecterende fabrikant heeft tenslotte ontdekt dat we niet meer eten, maar investeren in onze gezondheid. Het verkooppraatje moet dus worden bijgesteld.

Ik vraag me af waar we naar toe gaan als het om de inhoud - gezondheid zelf - gaat. Afgelopen week pleitte een Engelse hoogleraar voor het harmoniseren van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid zout op wereldniveau. Er zitten naar zijn zin teveel verschillen tussen de landen in de wereld. Strak trekken dus. Logisch zou je zeggen. Maar zou het ene land misschien anders eten dan het andere? De niet-contextuele en daarom domme stoplichten-gedachte uitvergroot tot een nog grotesker niveau dus. En precies dat blijkt de eerste - goddank naieve - stap op weg naar een wereldwetgeving voor voedsel!

Gisteren kwam Wouter van der Land hier met eerlijke 'minder ongezond' marketing. De nieuwe Truly-snoepjes van Leaf blijken juridisch veilig gezond gemarket. Ze zijn nl. niet gezonder, maar alleen maar natuurlijk. Dat ze minder ongezond zijn, is een conclusie die de fabrikant graag aan de consument overlaat.

En de maatregelen tegen zout en al die andere positieve gezondheidsclaims (antioxidanten, hart- en bloedvaten, anti-ADHD, goed voor je hersenen, tegen de griep, tegen de Alzheimer en tegen de borstkanker)? Zolang we weinig weten van de werking van voeding in ons lichaam - zoals eind vorig jaar gesteld door de Nederlandse voedingsdeskundige prof. Frans Kok - hoe willen we dan ooit zinvolle wetgeving kunnen vaststellen? Zolang Kok er als de kippen bij is om te beweren dat bijv. een teveel aan antioxidanten - een van de grootste gezonde voeding hypes - slecht voor ons zijn, is duidelijk dat er een probleem is.

In een commentaar bij de nieuwe Truly snoeplijn van Leaf zei Kari-Anne Fygi vanmorgen dat volgens de Nederlandse marketeer en voedingsdeskundige Vardit Kohn gezondheid 'de niche markt van gisteren, het is de snelstgroeiende markt van vandaag en het is de mainstream markt van morgen' is.

De conclusie lijkt me helder: gezondheid in voeding is voer voor juristen en global marketende voedselfabrikanten maar een raadsel voor wetenschappers.

Een toverballenspel voor tovenaarsleerlingen. De Leaf-case laat al zien hoe je sowieso goed met de kleuren kunt spelen: natuurlijk is gezond zat! Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen ;-)
Dit artikel afdrukken