Vlak voor het einde van het oude jaar peilde TNS/Nipo de goede voornemens van Nederland. Bijna 30% van onze landgenoten blijkt rond te lopen met het voornemen dit jaar gezonder te gaan eten. Dat is drie keer zoveel als de mensen die willen stoppen met roken en nog altijd meer dan mensen die willen afvallen (25%).
Uiteraard blijft de vraag of we ons er ook aan gaan houden. Tussen zeggen en doen zit meestal een grote kloof.
Hoe dan ook, het voornemen sluit wel aan bij de trend die retailers en trendwatchers al langer voorspellen.

Mensen houden zich niet aan hun voornemens omdat ze te moeilijk vol te houden zijn. Als dat nu eens makkelijker wordt gemaakt. Er is hoop, want Anders Moberg, topman van Ahold, gaf in de laatste week van 2005 aan de gezondheidsmarkt als belangrijke bron voor groei te zien.
Ik denk dat we het komende jaar nieuwe initiatieven gaan zien in de combinatie van gemak, prijs en gezondheid. Prijs? Jazeker, want we zijn nu eenmaal een land dat op de kleintjes let.
Dit artikel afdrukken