In het Verenigd Koninkrijk wordt voorspeld dat gezondheidsvoeding voor hart- en vaatziekten tussen 2004 en 2009 met 60% zal stijgen. Drankjes nemen de lead. Mensen gaan eerder voor een sapje dan een verandering van hun eetpatroon. Een granaatappeldrankje zag de verkopen binnen 1 jaar vertienvoudigen! Coca Cola springt er eveneens bovenop met een nieuwe versie van Minute Maid. In Nederland zien we er nog niet zoveel van. In het VK wordt het naar verwachting big business: drankjes die goed zijn voor hart- en bloedvaten. Sirco, een drankje dat goed is voor de bloedcirculatie, is verkrijgbaar in 500 supermarktwinkels (o.m. Sainbury's).
Coca Cola is van plan een versie van Minute Maid verrijkt met plantaardig sterol ook op de Engelse markt gaan brengen. In de VS brengt de softdrink-gigant dit produkt al. De Engelse Voedings- en warenautoriteit heeft zijn toestemming in eerste aanleg verleent. In opdracht van Coca Cola onderzoekt de universiteit van Dundee daarom op dit moment hoe de bloedvaten van 60 respondenten die normaal geen fruit eten reageren op dit sapje van zwarte bessen bosbessen, dat rijk is aan anti-oxidanten en vitamine C. Eis aan de respondenten: gewoon blijven eten en drinken zoals je gewend bent.

Om het te zeggen in de woorden van de makers van het granaatappeldrankje Pomegreat, het superverkopende hartdrankje gemaakt van Pomegrenades (granaatappelen dus): het is veel makkelijker mensen een lekker drankje te laten nemen, dan ze anders te laten leven. Pomegreat staat bekend om zijn lekkere smaak. Dáárom stegen de verkopen met een factor 10 tussen 2004 en 2005.

Lekker en nog goed ook. Precies: waarom het volk bekeren als je ze gewoon een extra drankje kunt verkopen?

Hartproblemen zijn in het VK jaarlijks verantwoordelijk voor bijna 250.000 doden.

Bron: Nutra Ingredients
Dit artikel afdrukken