image

De halfjaarlijkse Biomonitor juicht dat de omzet van biologische voeding bijna twee keer zo snel stijgt als de totale voedingsmarkt. Dat meldt www.biologica.nl.

Biologisch verkoopt goed en natuurlijk zijn vooral ook de supermarkten daar dolblij mee. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel klopt zich in een persbericht hierover op de borst. Niet de boeren, niet de overheid, niet de consument, maar de supermarkten hebben voor deze trend gezorgd: Supermarkten hebben de markt voor biologisch de afgelopen jaren opengetrokken en biologisch bereikbaar gemaakt voor alle consumenten. Voor supermarkten past biologisch goed in de strategie om de productie van voedsel verder te verduurzamen. De supermarktbranche wil breed uitdragen dat er oog is voor de wijze waarop producten tot stand komen en laten zien wat de branche doet voor mens, dier, milieu en samenleving.

Dit klopt niet met de dagelijks waarneembare werkelijkheid. Duurzaamheid en diervriendelijkheid op zichzelf zijn geen issue voor de branche, zie alle open koelvakken en de bergen aan kiloknallers. Met bio kun je een hogere marge cashen, das ist des Pudels Kern.

Dat kan echter nog beter. Nog veel beter. Zie hier dit voorstel van het CBL: Om de consument nog verder te stimuleren het winkelwagentje met duurzame producten te vullen, pleit het CBL ervoor om de BTW op biologische producten tijdelijk op 0% te stellen. Het CBL roept de politiek op om dit zo spoedig mogelijk te realiseren.

De supermarkten willen dus dat de overheid een 'tijdelijk in prijs verlaagd'-actie financiert, of erger nog, een hogere marge in de kassa's laten verdwijnen. Er worden namelijk geen garanties genoemd dat de verlaging geheel ten goede zal komen aan de consument. Per saldo kun je dus als consument-belastingbetaler zelfs duurder uit zijn met dit voorstel. Ik zie hier eurotekens in de ogen van het CBL, geen streven naar een betere wereld. Bedankt, tot ziens en prettig weekend.
Dit artikel afdrukken