De halfjaarlijkse Biomonitor juicht dat de omzet van biologische voeding bijna twee keer zo snel stijgt als de totale voedingsmarkt. Dat meldt www.biologica.nl.
Biologisch verkoopt goed en natuurlijk zijn vooral ook de supermarkten daar dolblij mee. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel klopt zich in een persbericht hierover op de borst. Niet de boeren, niet de overheid, niet de consument, maar de supermarkten hebben voor deze trend gezorgd: Supermarkten hebben de markt voor biologisch de afgelopen jaren opengetrokken en biologisch bereikbaar gemaakt voor alle consumenten. Voor supermarkten past biologisch goed in de strategie om de productie van voedsel verder te verduurzamen. De supermarktbranche wil breed uitdragen dat er oog is voor de wijze waarop producten tot stand komen en laten zien wat de branche doet voor mens, dier, milieu en samenleving.
Dit klopt niet met de dagelijks waarneembare werkelijkheid. Duurzaamheid en diervriendelijkheid op zichzelf zijn geen issue voor de branche, zie alle open koelvakken en de bergen aan kiloknallers. Met bio kun je een hogere marge cashen, das ist des Pudels Kern.
Dat kan echter nog beter. Nog veel beter. Zie hier dit voorstel van het CBL: Om de consument nog verder te stimuleren het winkelwagentje met duurzame producten te vullen, pleit het CBL ervoor om de BTW op biologische producten tijdelijk op 0% te stellen. Het CBL roept de politiek op om dit zo spoedig mogelijk te realiseren.
De supermarkten willen dus dat de overheid een 'tijdelijk in prijs verlaagd'-actie financiert, of erger nog, een hogere marge in de kassa's laten verdwijnen. Er worden namelijk geen garanties genoemd dat de verlaging geheel ten goede zal komen aan de consument. Per saldo kun je dus als consument-belastingbetaler zelfs duurder uit zijn met dit voorstel. Ik zie hier eurotekens in de ogen van het CBL, geen streven naar een betere wereld. Bedankt, tot ziens en prettig weekend.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik bedoel de noodrem van het bedrijfseconomisch gezonde realisme dat met twee benen op de grond staat ipv het halleluja geroep.
De supers van het CBL zullen de zin van de eindelijk lichtjes aantrekkende groei van bio volledig afbreken als ze erin slagen het in de BTW-korting te doen. Ik zag gisteren in Béziers een grote autoverkoper hetzelfde doen; zo verkoop je makkelijk meer ook al verdien je nauwelijks.
Wouter stelt dat je als super met bio meer geld kunt verdienen. Eric geeft aan dat dat niet kan.
Ik denk dat de supers dachten dat het kon. Duurder verkopen en maar een beetje minder duur inkopen door te gaan voor minimale bio ipv voor kwaliteit. Nu het niet blijkt te kunnen maken ze er gewoon een actietje van. Paul Rossenmöller kan dan straks weer zeggen dat de overheid niks doet maar de supers tenminste wel.
Als het CBL het voor elkaar krijgt - het zou een schande zijn - bereiken de vaderlandse supers dat iets moois definitief op het marketingkerkhof van verkeerde acties beland. Bio wordt een trucje. Het moet goedkoop, maar het kost meer. Weer een sector om zeep geholpen onder het mom dan we die zo'n goed hart toedragen. End of story.
Dat zou ik als Biologica maar eens heel duidelijk gaan maken. Doen ze dat niet, dan kunnen ze hun energie beter steken in 3e Wereld landen om die te helpen hun niet zo dure bio tegen de juiste condities hier te krijgen.
@Dick,
Dat er gepleit wordt voor kunstmatige prijsverlaging is een hoogste vorm van pessimisme. De burger kan niet de keuze maken die hij eigenlijk diep in zijn hart zou willen of moeten maken.
Als biologisch werkelijk zonder haken en ogen zou zijn, zou zo'n maatregel wellicht te verdedigen zijn. Dat is het echter absoluut niet. Het is tijd voor een GROTE NUANCE. Is dat wat je met een noodrem bedoelt? Ik zou graag ergens per product kunnen lezen wat de impact op het milieu is en wat het verschillen tussen biologisch en bijna-biologisch is en wat de gezondheidsrisico's van de weggelaten/gebruikte pesticiden zijn, wat de werkelijke dier(on)vriendelijkheid is etc, etc.
Kortom., breng de rationaliteit terug in biologisch en maak het echt logisch. Dan zijn opeens ook allerlei wettelijke maatregelen verdedigbaar.
Biologica heeft alle reden om uiterst pessimistisch te zijn. En het CBL moet zijn mond houden, als het met twee tongen wil blijven spreken.
Het koopaandeel bio dat in 2007 op 5% zou moeten liggen, is na inmiddels bijna 10 jaar hangen en wurgen nog steeds niet op 2% aanbeland. Behalve voor AGF en Eieren is de doelstelling een onzinnige.
Prijsverlagingen zullen zeker helpen om het aandeel op te krikken - of ze nou een sigaar uit eigen doos zijn of niet. Maar de vraag is of daarmee iemand geholpen is. Europese boeren zien niets in bio zolang het meer kost om te produceren, maar even weinig oplevert. Er is zat bio in de derde wereld. Kost niks, de supers kunnen er prima mee 'boeren' en de certificeerders kunnen er goed aan verdienen.
Het juichen van het CBL over zijn weldoenerij is absurd; de supermarkten hebben de prijsbewuste en tegelijk kwaliteitsonbewust consument met vreugde helpen maken. De juichende toon van Biologica over de positieve consumentenontwikkelingen is dan ook ronduit dom te noemen. Als zij echt staat voor de belangen van de biolandbouw in ons deel van de wereld, zou de organisatie er beter aan doen heel hard aan de noodrem te trekken.
Het gaat heel slecht met biologisch en ons 'prijsrealisme'. Iemand betaalt nl. de kosten van het gelach.
Lees gewoon de cijfers en kijk niet naar de woorden.
"Het probleem hier is dat de belastingbetaler een kortingsactie gaat betalen, die misschien helemaal geen kortingsactie zal blijken te zijn."
Dat ontken ik ook niet, Wouter, zoiets is wel vaker voorgekomen.
Maar mijn reactie betrof jouw opmerking: "Met bio kun je een hogere marge cashen, das ist des Pudels Kern."
Daar zit dus toch (heel wat) minder voordeel aan dan je suggereert.
Juist Wouter. Als de intentie echt erin bestaat de wereld te verbeteren, moet je als ondernemer daarin investeren.