De halfjaarlijkse Biomonitor juicht dat de omzet van biologische voeding bijna twee keer zo snel stijgt als de totale voedingsmarkt. Dat meldt www.biologica.nl.
Biologisch verkoopt goed en natuurlijk zijn vooral ook de supermarkten daar dolblij mee. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel klopt zich in een persbericht hierover op de borst. Niet de boeren, niet de overheid, niet de consument, maar de supermarkten hebben voor deze trend gezorgd: Supermarkten hebben de markt voor biologisch de afgelopen jaren opengetrokken en biologisch bereikbaar gemaakt voor alle consumenten. Voor supermarkten past biologisch goed in de strategie om de productie van voedsel verder te verduurzamen. De supermarktbranche wil breed uitdragen dat er oog is voor de wijze waarop producten tot stand komen en laten zien wat de branche doet voor mens, dier, milieu en samenleving.
Dit klopt niet met de dagelijks waarneembare werkelijkheid. Duurzaamheid en diervriendelijkheid op zichzelf zijn geen issue voor de branche, zie alle open koelvakken en de bergen aan kiloknallers. Met bio kun je een hogere marge cashen, das ist des Pudels Kern.
Dat kan echter nog beter. Nog veel beter. Zie hier dit voorstel van het CBL: Om de consument nog verder te stimuleren het winkelwagentje met duurzame producten te vullen, pleit het CBL ervoor om de BTW op biologische producten tijdelijk op 0% te stellen. Het CBL roept de politiek op om dit zo spoedig mogelijk te realiseren.
De supermarkten willen dus dat de overheid een 'tijdelijk in prijs verlaagd'-actie financiert, of erger nog, een hogere marge in de kassa's laten verdwijnen. Er worden namelijk geen garanties genoemd dat de verlaging geheel ten goede zal komen aan de consument. Per saldo kun je dus als consument-belastingbetaler zelfs duurder uit zijn met dit voorstel. Ik zie hier eurotekens in de ogen van het CBL, geen streven naar een betere wereld. Bedankt, tot ziens en prettig weekend.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een heel verstandige analyse, die je daar maakt. Wel is het zo dat in België DELHAIZE wel degelijk de kar trekt om bio naar een groter publiek te brengen. Al stagneert de verkoop. Maar op openingspagina van hun website vind je een knop tot wat het zich verbindt inzake fair, eco etc...
Ik hoor in het veld vooral mekkeren over het feit dat die supers vooral eigen merken in de rekken willen. Ze beginnen met een product onder de naamvan de producent (boer/coöperatieve) en wanneer het goed loopt dwingen ze de producent tot het produceren onder de merknaam en tegen... je raad het al... lagere prijzen.
Dus vooral de boer betaalt.
moest zijn... je raadT het al
Die hogere marge is nodig omdat een groot deel van het spul in de afvalbak verdwijnt (of gratis richting voedselbank, indien aanwezig), zo weet ik van supermarkteigenaren. Soms zelfs 50% of meer! Moet je dus de supermarkt de schuld geven van de hoge marges, of de consument die het spul te weinig koopt?
Als er aanzienlijke prijsverschillen blijven tussen biologisch- en niet-biologisch, dan zal alleen al om bovengenoemde reden de marge hoog moeten blijven, zonder dat er ook maar iemand van profiteert.
Bij Delhaize heb ik biologische producten gezien (met name bij de kruiden) die even duur waren als de niet-biologische. En veel andere producten waren procentueel slechts weinig duurder. Dan kan je als consument al een stuk sneller de (goede) keus maken.
Gisteren bij AH in Zbommel: biologische Jonagolds goedkoper dan de niet-biologische appels, biologische bananen zóóó groen dat ze waarschijnlijk volgend jaar eetbaar zijn, duurder dan de gewone bananen.
@Eric,
Als de supermarkten inderdaad een veel hoger deel van bio moeten weggooien dan van regulier dan zijn ze bio in feite aan het promoten, wat een goede zaak is. Die hoge marge is op zich geen probleem, al is er een mate van bedrog in biologisch (niet altijd duuurzaam, diervriendelijk, efficient etc.).
Het probleem hier is dat de belastingbetaler een kortingsactie gaat betalen, die misschien helemaal geen kortingsactie zal blijken te zijn. Een sigaar uit eigen doos die je niet eens of maar voor de helft mag oproken. Het BTW-bedrag betaal je in plaats van aan de overheid dus aan de C1000, de Jumbo of de AH. Met nog andere woorden: we gaan na de landbouw nu ook de supermarkt subsidieren.
Een beter plan zou zijn als de CBL-leden de winst op slechte producten gebruiken om goede producten te promoten. Net zoals een literaire uitgever met de winst op bestsellers bijzondere projecten mogelijk maakt. DAT is werken aan een betere wereld.