imageIn Engeland woedt de labeloorlog. Inzet is de keuze tussen een simpel 3-kleurenlabel en een completer etiket met voedingswaarden. In Nederland hanteren we met het Ik Kies Bewust- logo en het Gezonde keuze label van AH twee nog verder gesimplificeerde gezondheidskeuren dan het 3-kleurenlogo dat de Engelse FSA voorstaat.

Behalve op foodlog.nl, is daar in de Nederlandse pers of politiek nooit enig significant woord van kritiek op gekomen.

Dat heeft me altijd verbaasd. Waarom kwam er in Nederland bijv. vanuit de kant van communicatie-specialisten geen kritiek op het zomaar aangenomen nut van deze labels? Die verzuchting blijkt gelukkig onterecht. De eerste kantekeningen komen van Hans van Trijp, hoogleraar aan de WUR.

Van Trijp betwijfelt of consumenten de informatie die fabrikanten van voedingsmiddelen op verpakkingen zetten om gezonde aspecten van de producten te benadrukken daadwerkelijk benuttten. Daar is weinig over bekend, aldus hoogleraar markt­kunde en consumentengedrag Hans van Trijp van Wageningen UR. Hoewel fabrikanten mil­joenen investeren in het gezonder maken van hun produc­ten en dat via reclames uitbuiten, is er nooit wetenschappelijk onderzoek ver­richt naar de vraag of de consu­ment daar wel in is geïnteresseerd. Er zijn wel studies waarin vragen aan consumenten zijn gesteld over de informatie die bij producten wordt gegeven, maar Van Trijp hecht daar weinig waarde aan. In zulke studies zijn mensen geneigd gewenste antwoorden te geven. In veel gevallen is de informatie op de verpakkingen vrij ingewikkeld, dus als deze al wordt gelezen is het vraag of het ook wordt begrepen. Consumenten hebben over het algemeen maar een beperkte nutritio­nele kennis, zegt de Wageningse hoogleraar.

Gezondheidsclaims kunnen in de praktijk ook een averechts effect hebben, meent Van Trijp. In plaats van dat ze consumenten helpen bij het maken van een keuze, werken ze slechts ver­warrend. En dan bestaat er ook nog het risico dat de informatie verkeerd wordt geïnterpreteerd. Uiteraard hoor ik het graag bevestigd, want ik beweerde dat van meet af aan al.

Het lijkt me dan ook uitstekend deze invalshoek eens wat verder uit te diepen. Ik hoop dat Van Trijp zich nader durft uit te spreken. Wel jammer natuurlijk dat de logo's al zijn geimplementeerd. Maar daarom niet getreurd, de eerste radicaal verwarrende effecten ervan zijn inmiddels ook zichtbaar geworden.

Ik hoop van ganser harte dat dit de eerste scheuren zijn in het té simpele bouwwerk van aan producten in plaats van aan life styles opgehangen gezondheidsclaims.

bron: Agrarisch Dagblad
Dit artikel afdrukken