imageGisteren presenteerde Prof. Jaap Seidell het goede nieuws: tientallen producten zullen het Ik Kies Bewust (IKB)-logo verliezen omdat ze niet voldoen aan de strengere normen die zijn wetenschappelijke adviescommissie aan het logo is gaan stellen. De normen voor verzadigd vet, transvetten, zout en toegevoegde suiker zijn aangescherpt. Daarnaast zijn in het systeem energie-inname en vezelintake meegenomen.

Een uitstekende zaak. Het logo krijgt weer inhoud.
Echt, ik ben niet ironisch (en ik zal even niet zeuren over de waarschijnlijk onterechte cholesterol-hetze).

Seidell had al eerder aangegeven ongelukkig te zijn met de normen voor toepassing van het IKB-logo. De methodiek is flink op de schop genomen.

Er is een onderscheid gemaakt in basisvoeding en niet-basisvoeding. Onder basisvoeding worden primaire producten verstaan, zoals aardappelen, groenten, fruit, vlees e.d. Daarvoor worden minder strenge criteria gehanteerd, dan voor non-basisgroepen. Dat zijn bewerkte producten zoals ze door de voedingsindustrie worden gemaakt.
Seidell zegt: "Omdat deze producten veelvuldig worden gegeten en in hoge mate bijdragen aan een gezond eetpatroon, zijn de criteria voor deze producten minder scherp dan voor de non-basisgroepen". In nog eenvoudiger taal: kook zelf, dat is prima.

Wat betekent dit nu allemaal? Alleen even de essentie, zoals ik die zie:

- Op basisproducten komt nu ook een logo. Op komkommers (hoewel, bij AH niet, maar na deze normaanpassing misschien wel), tomaten, boerenkool en vetarm varkensvlees. Niet op de roomboter en de Goudse kaas natuurlijk, want die heet te vet. Weer wel op Aviko-frites, want in de non-basis categorie heet die - naar ik aanneem - goed. Volgens het Voedingscentrum zijn ze zelfs even goed.

- Primaire producten krijgen er een normering en dus kosten bij, zodat kleinere producenten (waaronder noodzakelijk smaakkwalitatief de beste) het feest kunnen vergeten: te duur, ze bezwijken nu al bijna onder alle normen en certificeringen ('biologisch' is ook zo'n mooie) waaraan ze moeten voldoen.

- Het feestje van de industrie wordt ingeperkt, want de normen zijn flink aangescherpt. Van Cup-a-Soup zal het logo nu wel verdwijnen. Wellicht zullen de grote pakjes en doosjes merkfabrikanten zich zelfs meer op basisproducten gaan richten. De eerste tekens daarvan zijn al zichtbaar, cq. er wordt onder analisten al veel langer over gesproken.

Het lijkt me aardig het daar nu eens over te hebben. Dit zijn drie feitelijke, naar de toekomst doorgetrokken waarnemingen.

Wat vinden jullie ervan:
- hoe goed is het IKB-logo onder deze nieuw normen?
- wat zien jullie als implicaties voor de weerbaarheid van (jonge) mensen?
Dit artikel afdrukken