image

De consument is duidelijk niet op z'n achterhoofd gevallen ...

Meer dan de helft van de consumenten vindt het belangrijk dat met een keurmerk wordt aangegeven hoe gezond een product is en let dan ook wel eens op de aanwezigheid van dergelijke logo’s op de productverpakkingen. Maar 37% van de consumenten denkt dat de 'gezonde keuze' keurmerken enkel gebruikt worden als reclame voor het product en dus om de verkoop ervan te stimuleren. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van accountants- en adviesorganisatie Deloitte.
Meer dan 40% koopt wel eens bewust producten met een dergelijk keurmerk. Hier staat tegenover dat meer dan de helft van de consumenten (60%) van mening is dat zij geen keurmerk nodig heeft om te bepalen of een product een gezonde keuze is en 48% let zelden of nooit op de aanwezigheid van deze keurmerken.

De consument lijkt zich overspoeld te voelen door de vele keurmerken. Bijna 40% van de ondervraagde consumenten geeft aan door alle verschillende keurmerken door de bomen het bos niet meer te zien. De helft van de consumenten van mening is dat deze keurmerken alleen door de overheid toegekend mogen worden.

Over de Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel
Het onderzoek Bedrijfsvergelijking 2007 Levensmiddelendetailhandel is mede tot stand gekomen met behulp van Bureau Flycatcher van de Universiteit Maastricht en wordt 5 september 2007 tijdens het gelijknamige seminar te Zeist gepresenteerd. Dit jaarlijkse onderzoek heeft als doel de autonome ontwikkeling van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelendetailhandel in kaart te brengen en biedt tevens een overzicht van de verwachtingen van de zelfstandige supermarktondernemers voor de toekomst. Verder bestaat het rapport uit een consumentenonderzoek (gehouden onder 2730 consumenten), dat de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart brengt.


bron: Deloitte
Dit artikel afdrukken