imageZo'n weekendmijmering.

Enerzijds naar aanleiding van de persaandacht voor foodblogs.

Anderzijds als gevolg van de wat bezopen 'case' René van Heusden versus de Nederlandse wijnbloggers.
Die case is de stroom op je scherm eigenlijk niet waard, maar what the heck: de wereld barst sowieso van de onzin.

Janneke Vreughdenhil in NRC Next en De Telegraaf besteedden deze week opvallend veel aandacht aan foodblogs.

Wellicht is dat mede de verdienste van de aandacht voor de inmiddels 100ste foodblogger in ons taalgebied. Janneke vermoedt dat er nog een stel 'unidentified' is - vandaar de oproep: meld je! Bij voorkeur op Dinining&Wining dat de telling bijhoudt.

Nu eerst die Van Heusden. Menéér Van Heusden - want kijk hem nou toch koket staan, vooral die handen en das met wapen doen het - is columnist en journalist voor Perswijn. In het jongste nummer van het 2-maandelijkse blad neemt hij bloggen op de korrel. Dat schoot een gelegenheidscolumnist op Dining&Wining in het verkeerde keelgat.

En toen onstond er een klein relletje, dat zoals Petra de Boevere in die meesterlijke online stijl schreef 'hier, hier en hier' de gekrenkte gemoederen bezighield. En nu dus zelfs 'hier'.

Van Heusden wilde gewoon een beetje ballen en had een stukkie nodig om zijn column te vullen met iets dat niet over wijn ging. Dat valt immers buiten de werkomschrijving van een wijnjournalist. Dat laat hij althans weten in een weloverdacht comment bij het verhaal op Dining&Wining. Zouden zijn broodheren dat al weten? Lieve help, die reactie heeft hem bijna een week gekost! Het argument blijkt vervolgens indrukwekkend: over wijn moet je niet teveel schrijven, daar praat je thuis een beetje over, verder moet je het gewoon drinken. En dan maakt hij een lange neus: hij heeft dan toch maar bereikt dat we allemaal zijn stukkie hebben gelezen in Perswijn. Nou ja, als je dàt allemaal moet uithalen om je stukkies gelezen te krijgen ... dan wil ik deze in het pak proevende menéér nog wel eens voorrekenen dat de blogs inmiddels een lezersschare hebben die het aantal lezers van dat blaadje met een indrukwekkend aantal factoren overschrijdt. En dat allemaal in minder dan een jaar. Om zijn eigen vraag terug te spelen: hoe zou dat nou komen?

Je begrijpt, met dit soort labbekakkige argumenten maken we meteen korte metten. Even ad hominem als menéér dat zelf doet.

To zover deze Héér van Heusden, niet te verwarren overigens met de Heeren van Heusden, een (eveneens blauwe blazer) wijnhandel met een onvindbare website. Hopelijk verkopen die wél meer dan ze zelf drinken, want het moge duidelijk zijn: Van Heusden is een gesubsidieerd drankorgel in een nette Burberry's Blauwe Blazer.

Waar gaat dit nu over?

De case René van Heusden gaat natuurlijk nergens over, maar maakt duidelijk hoe traditioneel ingestelde journalisten tegen bloggen aankijken: babbelen. Echte journalistiek doe je one-way. Komt er commentaar of kritiek op je stuk, dan heb je dagen de tijd om iets terug te zeggen.

Wat ze niet begrijpen is dat de dynamiek van de nieuwsgaring, verspreiding en verwerking daarvan door de interactieve technieken die we 'blogs' noemen in een totaal nieuwe wereld terecht zijn gekomen. Mensen willen meedoen, zoeken interactie en reageren. Die reacties hebben nieuwswaarde als spiegel voor anderen die er hun eigen gevoel aan kunnen relateren.
Kunnen meedoen is mogelijk en daarmee belangrijk geworden. Het is vele malen interessanter dan passief TV kijken. Zie daar de kracht van interactiviteit.

De record-penetratie van ADSL in combinatie met dat uiterst menselijke trekje om te willen 'ouwehoeren' en gezien te worden, zorgen ervoor dat Internet de TV verdringt. Jongeren - en jong geleerd is oud gedaan - besteden inmiddels al meer tijd online, dan hangend voor de TV. Voor hogeropgeleiden zou weleens hetzelfde kunnen gelden.

Trouwens, al gezien dat Nederland er sinds een paar maanden een paar 'blogs' van jewelste bij heeft: de grote krantensites. Blader eens door die 'gewone' www.detelegraaf.nl Kijk eens wat een berichtje over truckers die op dieet zouden moeten of Britse snackbars vs Jamie Oliver oplevert (dank aan Kirsten van Gorkum van de WUR). In de reacties zit nog nieuws ook. Bovendien brengt het nieuws terug naar waar het vandaan kwam: het dorpsplein.

OK, er zal een groep lager opgeleiden en lager opgeleide ouderen overblijven die geen online-lifestyle ontwikkelt. Voor dat soort mensen kunnen bijv. de Van Heusden's blijven schrijven. Ben alleen bang dat hij en de bladen waarin hij schrijf op zoek moeten naar bij dat segment passende content ;-)

René, je zult het inmiddels ontdekt hebben: je kunt voortaan online een écht glas wijn met het hele land drinken.
Mocht je dit lezen: je hebt een giftige pen, daarom ben je van harte welkom bij het nieuwe blog dat de kern gaat uitmaken van een nieuwe wijnsite in ons land! Laat maar horen. Serieus.
Dit artikel afdrukken