Afgelopen week heeft staatssecretaris Geel van Millieuzaken meer dan 400.000 brieven verstuurd aan ondernemers(o.a. winkeliers en marktkooplieden die plastic zakjes meegeven aan hun klanten ) waarin de nieuwe wettelijke richtlijnen staan voor het omgaan met verpakkingsafval.
Voor 1 april a.s. moet hierop te gereageerd worden. Dat deze brief als een verrassing kwam mag je wel zeggen! Verwarring en kamervragen waren het gevolg afgelopen week. Op basis van de nieuwe regelgeving voor verpakkingsafval zijn ook winkelbedrijven verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van het verpakkingsafval van de producten die zij als eerste op de Nederlandse markt brengen. Voor de detailhandel gaat het hierbij om private labels en eigen importen van verpakte producten / last minute verpakkingen (zakjes en draagtassen die in de winkel om het product worden gedaan. De ondernemers en importeurs die afgelopen week de brief van het Ministerie ontvingen, moeten vóór 1 april aanstaande aan het Ministerie melden hoe zij gevolg geven aan hun verantwoordelijkheid. Doen zij dat niet, dan riskeren zij een boete, omdat het achterwege laten van de melding strafbaar is.

“Veel ondernemers bleken zich nauwelijks te realiseren wat voor hen de gevolgen zijn van het Besluit. Als zij bijvoorbeeld zelf de gevolgen van het Besluit willen oplossen, dan betekent het niet anders dan dat iedere ondernemer een apart contract af moet sluiten met elk van de ongeveer 450 gemeenten. Gemeenten verzorgen immers de inzameling van afval, dus ook van verpakkingsafval. Zeker nu het ondernemers uit de brief duidelijk is geworden dat zij uiterlijk 31 maart aan het Ministerie moeten laten weten welke maatregelen zij hebben genomen, realiseren zij zich dat zij zich beter aan kunnen sluiten bij Nedvang. Die is daar immers speciaal voor opgericht” aldus Jan Storm directeur van Stichting Nedvang Een initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven welke eind november Stichting Nedvang opgericht heeft om collectief uitvoering te kunnen geven aan het Besluit Verpakkingen.
Nedvang organiseert voor de aangesloten bedrijven de inzameling en recycling van verpakkingsafval en maakt daarvoor afspraken met gemeenten. Ook regelt Nedvang de gezamenlijke rapportage aan het Ministerie van VROM.. Voor telefonische vragen kan men terecht bij het telefoonnummer 0900-nedvang.
Wat zijn dan de werkelijke kosten voor bedrijven. Voor de nieuwsgierigen onder jullie heb ik ze even opgezocht.

De tarieven

Overzicht vaste bijdragen (excl. btw)
Klasse Hoeveelheid verpakkingen per jaar Euro per jaar
1 Minder dan 15.000 kilogram € 40
2 15.000 tot 1.000.000 kilogram € 200
3 Vanaf 1.000.000 kilogram € 5.000

Overzicht bijdragen consumentenverpakkingen (excl. btw)
Verpakkingsmateriaal Eurocent/kilogram
Glas 6,1
Metaal (staal en aluminium) 6,2
Kunststof 8,2
Papier en karton 0,2

Uit de vaste bijdragen worden de kosten van de werkzaamheden van Nedvang betaald.
Uit de variabele bijdragen betaalt Nedvang gemeenten een vergoeding voor de inzameling van gebruikte consumentenverpakkingen van glas, kunststoffen en metalen verpakkingen. Nedvang int voor verpakkingen van papier en karton een klein bedrag als bijdrage in alle kosten. Het grootste bedrag wordt opgebracht door de Stichting Papier Recycling Nederland (PRN). Deze betaalt de gemeenten een inzamelvergoeding voor verpakkingen van papier en karton.

Vergoedingen gemeenten
papieren en kartonnen verpakkingen 40 euro per ton (door PRN)
glas 48 euro per ton
metaal 40 euro per ton
kunststof 200 euro per ton

Een deel van de variabele bijdragen wordt gebruikt voor een stimuleringsfonds. Hieruit worden projecten gefinancierd die nodig zijn om de doelstellingen van het Besluit Verpakkingen te kunnen halen. Een ander deel wordt gebruikt om bedrijven met behulp van een sorteerpremie te helpen hun afval beter te scheiden.

Hoe dan ook we kunnen dus de komende maanden ontwikkelingen verwachten van de winkeliersbedrijven, die als eerste hun verpakkingen op de markt brengen, dat er toch een oplossing zal worden aangedragen. En dat ze de kosten willen verhalen op de consument lijkt mij overigens niet meer dan goed ondernemerschap. Hoe ze dat willen gaan doen is natuurlijk nog even afwachten. Ik vermoed dat men ons zal aanspreken op ons gedrag en dat zal trachten te beinvloeden dmv advertenties en tv reclame. Of dit in de vorm van statiegeld is wordt nog niet echt duidelijk. De tijd zal het leren. Wel is duidelijk dat er verandering op til is.
Dit artikel afdrukken