image

Topondernemers uit de voedingsindustrie doen een oproep om de obesitasramp af te wenden. Ze moeten daarvoor zowel de publieke scepsis als de weerstand in het eigen bedrijf overwinnen. Tachtig topondernemers kwamen eerder deze maand twee dagen in Oosterbeek bijeen om te praten over voeding en gezondheid. De initiator van de CEO Convention is Enrique Figee van Foodreflection. Anderhalf jaar geleden trommelde hij de voedingsaanbieders voor het eerst bij elkaar om ze wakker te schudden. Het meest zichtbare wapenfeit in de strijd tegen overgewicht vanuit de voedingsindustrie is de introductie van het 'Ik Kies Bewust-logo' op voedingsproducten. Daarmee is wel een moeizame start gemaakt, gaf voorzitter van de keuringscommissie, professor Jaap Seidell, onlangs toe. Wie zijn boodschappenmandje vult met Ik Kies Bewust-producten, kan daar niet zo eenvoudig een gezonde maaltijd uit samenstellen. Bovendien doet supermarktorganisatie Albert Heijn niet mee.

Meer deelname en scherpere criteria
Harry Brouwer, bestuursvoorzitter van Unilever Nederland is niettemin optimistisch over het logo. Verse groenten en fruit krijgen het 'Ik Kies Bewust' logo ook en de criteria worden met de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding aangescherpt. Schuitema, Superunie en Super de Boer zetten het logo op eigenmerkproducten en ook de bedrijven Albron, Sodexho en Servex gaan meedoen.

Individuele verantwoordelijkheid
Fabrikanten wijzen graag op de individuele verantwoordelijkheid, aldus voedingsprofessor Wim Saris, die werkt voor de Universiteit van Maastricht en DSM. Zij zeggen alleen zorg te kunnen dragen voor een verantwoorde variatie aan producten. Hij vraagt zich af of ze hiermee nog langer wegkomen bij de consument.

Sleutelen aan het assortiment
Jan Kooiker is algemeen directeur van Servex, dat winkelformules rond treinstations exploiteert. Volgens hem willen consumenten best vaker voor gezonde producten kiezen, maar het moet wel lekker zijn. Hij geeft toe dat de filosofie blijft dat de klant zelf mag uitmaken wat en hoeveel hij eet. Maar het is wel mogelijk om per categorie te sleutelen aan het aanbod. "Als vanaf nu ontbijtkoek op het schap komt, valt er een chocoladeproduct van af", aldus Kooiker. Bij Servex is onlangs een nieuwe versie van de Kiosk-formule gelanceerd met veel meer verse en bake-offproducten. Dat is een succes, meldt Kooiker. "Vruchtensap is duurder in de inkoop en bake-off weer goedkoper. Uiteindelijk komt het in de mix wel goed."


Bron: FD
Dit artikel afdrukken