De Nutri-Score vertaalt de voedingswaarde van een bepaalde productgroep in een letter, van A tot en met E, en een kleur. Calorierijke producten met veel vet, suiker of zout krijgen een lage score. De toevoeging van vezels, eiwit en groente of fruit levert een hogere score op.
In Italië is al geruime tijd oppositie tegen de Nutri-Score. Nationalistische politici zoals Matteo Salvini, zien in het feit dat Italiaanse producten zoals Parma-ham of olijfolie een oranje D krijgen, een "geheim Brussels plan" om 'Made in Italy'-producten in diskrediet te brengen. Zijn partij staat voor "het beschermen van de producten van onze boeren, zoals de Parmigiano Reggiano of Parma-ham, die door sommigen in Brussel als gevaarlijk gezien worden", twitte hij eind vorig jaar.
Questo supera ogni confine di IDIOZIA: semafori rossi per metterci in guardia dai prodotti della dieta mediterranea, semafori verdi per bibite come la Coca Zero! Si può dire che il NUTRISCORE è una boiata pazzesca??? Fate girare perché non ne sta parlando nessuno. pic.twitter.com/wYF321YBBD
— Matteo Salvini (@matteosalvinimi) December 4, 2019
De Italiaanse regering heeft een alternatief ontwikkeld, het 'batterij-logo'. Dat geeft consumenten voedingsinformatie gerelateerd aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. De hele Italiaanse agri-foodsector zou het batterij-logo steunen, schrijft Euractiv. De Italiaanse minister van Landbouw, Teresa Bellanova, zegt er vooral op uit te zijn tijd te winnen om andere lidstaten te overtuigen van de voordelen van het batterij-logo.
De voorstanders van Nutri-Score is dat een doorn in het oog. Zij willen dat Europa zo snel mogelijk een Europees voedselkeuzelogo invoert. Deze week organiseerden ze een persconferentie, waar ze het nieuwe voedselbeleid van de EU, de Farm 2 Fork-strategie, naar voren schoven als het perfecte politieke kader om een Europa-breed voedingslabel te introduceren. Nutri-Score zou zo snel mogelijk verplicht gesteld moeten worden voor alle voedingsmiddelenproducenten in de EU. Het logo is in verschillende landen (Frankrijk, België, Duitsland) en door verschillende fabrikanten, waaronder Nestlé en het Nederlandse HAK, al doorgevoerd. Nederland maakte, ondanks aanvankelijk kritische geluiden, eind november vorig jaar bekend na aanpassing ook over te zullen gaan op de Nutri-Score.
Serge Hercberg
Om hun stelling kracht bij te zetten, hadden de Europarlementariërs de Franse volksgezondheidsonderzoeker en epidemioloog Serge Hercberg, bedenker en promotor van Nutri-Score, uitgenodigd. Hij legde - opnieuw - uit dat Nutri-Score perfect aansluit bij het mediterrane dieet. Olijfolie, klagen de Italianen, is een essentieel onderdeel van het gezonde mediterrane dieet, maar krijgt een oranje D in de Nutri-Score. Logisch, zegt Hercberg. Het is nu eenmaal een vet. Maar olijfolie krijgt wel de beste score van de plantaardige vetten, en daarmee geven we aan dat het de te prefereren keus is. En dat de Italianen de D voor olijfolie vergelijken met de A voor Coca-Cola light, doet Hercberg af als 'fake news'. Je moet wel producten binnen dezelfde categorie met elkaar vergelijk, dus vetten met vetten. "Je salade maak je toch ook niet aan met Cola."
Bijzonder feit: in Nederland keerden zich 160 wetenschappers en voedingsexperts zich tegen Nutri-Score. Hun bezwaren lijken op die van de rechtse Italianen. De Nederlandse overheid wil die bezwaren opvangen door nog een tijdje te studeren op aanpassingen van het algoritme dat de lettertoewijzing bepaalt.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hans Pollemans
Heb jij een beter advies?
“De kleur en letter van het Nutri-Score-label worden bepaald aan de hand van het algoritme ontwikkeld door het Franse Nutritional Epidemiology Research Team. “ (Zie ook link onder A.)
Dat algoritme koppelt positieve eigenschappen (gehalte aan eiwit, vezels en fruit, groenten, noten) aan negatieve eigenschappen (gehalte aan energie, suikers, verzadigd vet, natrium (o.v.v. zout)) om te komen tot een score tussen -15 (beste) en +40 (slechtste).”
Dan vallen er veel producten af. Producten die uitsluitend samengesteld zijn uit de genoemde kleur-referntie, liggen er vrijwel niet liggen.
Want geen woord over manipulatie en additieven, geen woord over herkomst van buiten de EU m.b.t. tot gebruikte kweekmethoden, de en gebruik van gezondheidsbedreigende kweekmethoden (antibiotica) of verdelgingsmiddelen.
Geen woord over neppen zoals b.v. de Unilver tomatensaus, die gekleurd wordt met rode bietsap.
Kort door de bocht is het een verleidelijk marketingtool, dat geruststellend moet werken voor de consument, gerealiseerd door een haast onmogelijk te controlen voedingsindustrie.
Paar bronnen die me, als niet gespecialiseerde persoon, opvielen:
A) ‘Development of a new front-of-pack nutrition labe in France: the five-colour Nuri-Score.
Onderzoekrapport door Paris, 13 University, Nutritional Epidemiology research Team (Sorbonne)
Bron ; klik op de ‘view/open' link
Zeer gedetailleerd, erg specialistisch, sluit af met de veel betekende conclusie (laatste alinea):-
“Moreover, however efficient the Nutri-Score might be (….) in helping consumers make healthier choices at the point of purchase, a front-of-pack nutrition label can only be (…..) one of the many interventions aimed tackling obesity and chronic diseases in the framework of a larger prevention programme.”
Wat klinkt als een negatief understatement
B. Bron : Promotie doc. Univ Gent 2018-2019
'rubriek' Weaknesses (waar onder de volgende punten:)
- De NS is een black box, de berekening is niet zichtbaar waardoor consumenten blindelings moeten vertrouwen op de NS (Rabobank, 2019).
- Onderzoek heeft aangetoond dat respondenten vaak in extreme waarden denken. Ze kopen meer producten met een groen label en minder met een rood label maar ze maken amper onderscheid tussen de 3 andere categorieën (Crosetto, Lacroix, Muller, & Ruffieux , 2018).
- De NS houdt geen rekening met de mate waarin producten bewerkt worden.
- De NS houdt geen rekening met de aanwezigheid van zoet- of kleurstoffen.
- De calculator stelt consumenten in staat de NS te berekenen door de voedingsstoffen per 100 gram in te geven. Het is zeer waarschijnlijk dat slechts weinig consumenten hiervan gebruik zullen maken wegens tijdsgebrek of omdat ze niet van het bestaan van de app afweten.
- De NS is in theorie in staat om producten binnen verschillende productcategorieën te vergelijken. In praktijk blijkt echter dat de NS voornamelijk geschikt is om gelijkaardige producten te vergelijken (Le Baco, 2019).
Ik ben bang dat ik het met Otto Rood eens moet zijn. Dat het diverse mensen bezig gaat houden vind ik dan best wel jammer, want die zouden hun tijd + aandacht ook aan iets anders, dat wel zinvol is, kunnen besteden.
A b c d e het is allemaal prima. Van producten met een e hebben we niet zoveel nodig omdat ze geconcentreerd zijn. Van producten met een a moeten we veel eten en gaan we veel poepen. Een product uit e kan dus niet zomaar vervangen worden met producten uit a. Terwijl we van alles een beetje nodig hebben om evenwichtig te eten.
En dan zijn is er ook nog nog in de a b c d en e groep onderscheid te maken in kwaliteit.
Als nutriscore een succes moet worden zal stap 1 moeten worden om producten in d en e geen negatieve lading te geven maar duidelijk maken dat ze veel nutrienten per kg bevatten en je er daardoor minder van nodig hebt.
Naar ik veronderstel zal nauwkeurig worden bijgehouden of NutriScore invloed heeft op de verkoop. Het zou mooi zijn als die cijfers openbaar worden. Wellicht geanonimiseerd.