In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat Nederland een voedselkeuzelogo zou invoeren. Om tot de keuze te komen, zijn de drie in Europa gebruikte logo's - Keyhole, het Multiple traffic light en Nutri-Score - met elkaar vergeleken. "Hoewel Nutri-Score goed werkt, wijst onderzoek van het RIVM en het Voedingscentrum uit dat het op onderdelen niet altijd aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Dat moet verbeteren, voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten. Een internationaal comité van wetenschappers - ook met Nederlandse inbreng - gaat daar mee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn", schrijft het ministerie in het persbericht.
Staatssecretaris Blokhuis (VWS): “Er is dus ook nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering. We kiezen nu voor Nutri-Score om met Nederlands voedingswetenschappers ook aan de knoppen te kunnen zitten en het verder te laten verbeteren.”
De supermarkten reageren bij monde van Marc Jansen, directeur CBL, positief: "Wat ons betreft wordt Nutri-Score zo snel mogelijk ingevoerd. Veel supermarkten staan al in de startblokken om het logo te gaan voeren op de verpakkingen en in hun webshops. Vanuit het buitenland zullen bovendien al vlot producten binnen komen met een Nutri-Score op de verpakking. Dit maakt de noodzaak van snelle invoering nog groter.”
Ook de Consumentenbond, die het afgelopen jaar campagne voerde voor Nutri-Score, is blij met de keus voor Nutri-Score. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Ik ben blij dat onze inspanningen resultaat hebben gehad. Consumenten kunnen hier echt mee vooruit. Uit onderzoek van ons bleek al dat een ruime meerderheid van de consumenten Nutri-Score een goed idee vindt. Ik ben dan ook blij dat er naar hen is geluisterd en er nu een onafhankelijk en goed onderbouwd logo komt." Wel had de Bond liever gezien dat Nutri-Score in 2020 zou worden ingevoerd, zoals afgesproken in het Preventieakkoord. Molenaar: "We begrijpen dat Blokhuis wil onderzoeken hoe Nutri-Score beter aan kan sluiten op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Maar wij vinden dat consumenten al voor 2021 moeten kunnen profiteren van de voordelen van Nutri-Score."
Ook foodwatch laat weten dat consumenten nog tot minstens 2021 moeten wachten op een logo dat ongezonde producten ontmaskert en vergelijking in één oogopslag mogelijk maakt. foodwatch: “Eerst hadden we bijna een Europees verplicht logo, dat na industrielobby werd afgeschaft. Dan hadden we het Vinkje, dat een logo van de industrie bleek en dus ook werd afgeschaft. Nu hebben we eindelijk de onafhankelijke Nutri-Score, maar mag het nog niet op de verpakking staan. Hoeveel tijd gaan we nog verliezen?” foodwatch zegt het te betreuren dat producenten worden ontmoedigd om het logo in te voeren. In de plaats daarvan zou Nederland dit net als België en Frankrijk moeten stimuleren, zodat de Nutri-Score verplicht kan worden op Europees niveau.
Mooi nieuws! #NutriScore wordt na aanpassing het nieuwe #voedselkeuzelogo voor Nederland! Voordat Nederlandse producenten dit mogen gebruiken, moet het logo eerst beter aansluiten op onze voedingsadviezen. Zo maken we de gezonde keuze makkelijker! #preventieakkoord pic.twitter.com/G1QMtT7xq7
— Paul Blokhuis (@PaulBlokhuis) November 28, 2019
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wouter Klootwijk
Ik zou gewoon mijn gezond verstand gebruiken...
Veel lijkt in niets meer op wat we dachten.
Per ongeluk stuit ik weer op een ongerijmdheid. Was er niet naar op zoek.
In België is de Nutri-Score ingevoerd. Ik zocht naar het oer-vleesextract van Liebig. Delhaize verkoopt het nog steeds in kleine potjes. Het spul krijgt nu een bedenkelijke D in het gekleurde scorebalkje. Niet zo best voor de gezondheid. Maar een mager runderbouillonblok met zout, meel, runderextract, kippenvet (!) en nog een aantal ingrediënten, krijgt een neutrale C. Dus ietsje beter dan het spulletje van Liebig, volgens de score. Maar het is een tik slechter dan het zuivere vleesextract, volgens mijn gezonde verstand.
Danone Nederland is blij met de keuze voor Nutri-Score. Wel vraagt het bedrijf staatssecretaris Blokhuis om het voedselkeuzelogo zo snel mogelijk in te voeren. ‘Hoe sneller de consument een gezonde keuze kan maken, hoe beter’, aldus Danone. Waarom die haast?
Het internationale zuivelbedrijf heeft er zelf ook baat bij. Nutri-Score is al in gebruik in Frankrijk, België, Spanje en binnenkort ook Duitsland. Danone gebruikt het logo al op eigen initiatief in een viertal andere Europese landen waar Nutri-Score nog niet officieel is ingevoerd. Danone’s producten scoren hoog in het Nutri-Scoresysteem, met veel A’s en B’s. Het logo past bij de gezonde insteek van het bedrijf en is praktisch met het oog op de etikettering van hun Europese producten. Voor Danone lijkt Nutri-Score dubbele winst.
Inderdaad het blijft allemaal verwarrend. Er zit niks anders op dan je verstand te gebruiken bij het boodschappen doen.