Staatssecretaris Blokhuis (VWS) laat weten: “De gezonde keuze makkelijker maken, dat is steeds onze inzet geweest. Daarin maken we nu een grote stap. Ik heb voor Nutri-Score gekozen, omdat blijkt dat dit logo de consumenten in het onderzoek het beste hielp om gezondere keuzes te maken. Ook bij consumentenonderzoek in Duitsland kwam het logo als beste uit de bus. Hiermee sluiten we aan bij een logo dat ook internationaal steeds prominenter te zien zal zijn. Als Nederland importeren en exporteren wij natuurlijk veel eten, dus dat is mooie bijvangst.”

In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat Nederland een voedselkeuzelogo zou invoeren. Om tot de keuze te komen, zijn de drie in Europa gebruikte logo's - Keyhole, het Multiple traffic light en Nutri-Score - met elkaar vergeleken. "Hoewel Nutri-Score goed werkt, wijst onderzoek van het RIVM en het Voedingscentrum uit dat het op onderdelen niet altijd aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Dat moet verbeteren, voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten. Een internationaal comité van wetenschappers - ook met Nederlandse inbreng - gaat daar mee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn", schrijft het ministerie in het persbericht.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS): “Er is dus ook nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering. We kiezen nu voor Nutri-Score om met Nederlands voedingswetenschappers ook aan de knoppen te kunnen zitten en het verder te laten verbeteren.”

De supermarkten reageren bij monde van Marc Jansen, directeur CBL, positief: "Wat ons betreft wordt Nutri-Score zo snel mogelijk ingevoerd. Veel supermarkten staan al in de startblokken om het logo te gaan voeren op de verpakkingen en in hun webshops. Vanuit het buitenland zullen bovendien al vlot producten binnen komen met een Nutri-Score op de verpakking. Dit maakt de noodzaak van snelle invoering nog groter.”

Ook de Consumentenbond, die het afgelopen jaar campagne voerde voor Nutri-Score, is blij met de keus voor Nutri-Score. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Ik ben blij dat onze inspanningen resultaat hebben gehad. Consumenten kunnen hier echt mee vooruit. Uit onderzoek van ons bleek al dat een ruime meerderheid van de consumenten Nutri-Score een goed idee vindt. Ik ben dan ook blij dat er naar hen is geluisterd en er nu een onafhankelijk en goed onderbouwd logo komt." Wel had de Bond liever gezien dat Nutri-Score in 2020 zou worden ingevoerd, zoals afgesproken in het Preventieakkoord. Molenaar: "We begrijpen dat Blokhuis wil onderzoeken hoe Nutri-Score beter aan kan sluiten op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Maar wij vinden dat consumenten al voor 2021 moeten kunnen profiteren van de voordelen van Nutri-Score."

Ook foodwatch laat weten dat consumenten nog tot minstens 2021 moeten wachten op een logo dat ongezonde producten ontmaskert en vergelijking in één oogopslag mogelijk maakt. foodwatch: “Eerst hadden we bijna een Europees verplicht logo, dat na industrielobby werd afgeschaft. Dan hadden we het Vinkje, dat een logo van de industrie bleek en dus ook werd afgeschaft. Nu hebben we eindelijk de onafhankelijke Nutri-Score, maar mag het nog niet op de verpakking staan. Hoeveel tijd gaan we nog verliezen?” foodwatch zegt het te betreuren dat producenten worden ontmoedigd om het logo in te voeren. In de plaats daarvan zou Nederland dit net als België en Frankrijk moeten stimuleren, zodat de Nutri-Score verplicht kan worden op Europees niveau.
In samenwerking met het Nationaal Groentecongres organiseert Foodlog op 20 februari 2020 een debat met een internationale line-up van voedings- en communicatie-experts over Nutri-Score en de gewenste communicatie over gezonde voeding. De inschrijving voor dit gratis debat (voertaal Engels) is geopend. Klik hier voor het inschrijfformulier.
Dit artikel afdrukken