Hoe voer je een nieuw voedselkeuzelogo in? Héél voorzichtig, volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens een achtergrondbriefing deze woensdag kreeg de aanwezige pers van bijna evenveel aanwezige ambtenaren stapje voor stapje uitgelegd waarom de Nutri-Score er volgend jaar dan eindelijk gaat komen. Een laatste zetje moet de Nutri-Score zijn, als de consument voor het schap staat en alleen nog moet kiezen wélke ontbijtkoek hij of zij in het winkelkarretje legt.

Schijf van Vijf
Óf er ontbijtkoek in dat karretje hoort, is een heel andere vraag. Maar die kwestie is voorbehouden aan de Schijf van Vijf, de dagelijkse 'vertaling' van de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Eten volgens de Schijf van Vijf geeft je de zekerheid dat je genoeg voedingsmiddelen eet die bewezen gezond zijn en waarmee je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt om normaal te functioneren, legt het Voedingscentrum aan het begin van de briefing nog maar eens uit. Maar in de supermarkt vind je nu eenmaal ook heel veel producten die níet in de Schijf van Vijf staan - de consument verzuipt erin - en daar kan de Nutri-Score een behoorlijk handje helpen. Daarom komt er vanaf april een zorgvuldige en uitgekiende publiekscampagne onder de noemer 'Zo gebruik je Nutri-Score', zodat de consument echt gaat snappen dat hij of zij met de keus voor een product met een groene A of B kiest voor een product met een betere samenstelling dan het vergelijkbare product dat een oranje D of E heeft.

Op de één of ander manier hecht het ministerie er erg aan om de pers nog eens zorgvuldig duidelijk te maken hoe het de Nutri-Score wil pluggen in het hoofd van Nederlandse consumenten.

Het logo - zegt het ministerie met zoveel woorden - is vooral geschikt om fabrikanten van producten die niet in de Schijf van Vijf hun recepturen te laten aanpassen zodat de score zoveel mogelijk naar een A of een B kan kruipen
Betere samenstelling
Betere samenstelling... Die woordkeus komt opvallend vaak terug tijdens de briefing.

Het gaat er niet om of een product gezond of ongezond is, maar dat het binnen een productgroep duidelijk is dat die groene A een betere samenstelling heeft (minder zout, vet, suiker, meer vezels, groente, fruit) dan die oranje D. Neem ontbijtkoek. Er is ontbijtkoek zonder suiker, met minder suiker en met parelkandij. Ja, die zonder suiker scoort een A. En die met parelkandij een D. Maar ook de ontbijtkoek met 'minder suiker' scoort een D, omdat in het algoritme suiker nu eenmaal zwaar weegt en een teveel aan suiker niet te compenseren valt door bijvoorbeeld extra vezels. Dat alles neemt niet weg, dat ontbijtkoek zelf niet in de Schijf van Vijf staat.

Vanaf 1 januari voert de overheid de Nutri-Score wettelijk in. Vanaf dat moment kunnen voedselfabrikanten het logo met de score A, B, C, D of E op hun verpakkingen zetten, maar daartoe zijn ze niet verplicht. Wel is het zo, dat als een producent de Nutri-Score gaat gebruiken, het logo op ál zijn producten moet verschijnen. Dus niet alleen de groene A's, maar ook de oranje D's en E's. O ja, en natuurlijk die van het nieuwe algoritme. Buitenlandse bedrijven die hun producten al van een Nutri-Score voorzien in de Nederlandse schappen hebben staan, krijgen 2 jaar de tijd om over te stappen op het herziene algoritme, de Nederlandse pilotdeelnemers hebben tot 1 juli de tijd. Dat kan verwarrend werken: hetzelfde product kan een nieuwe Nutri-Score krijgen die gunstiger of juist ongunstiger uitpakt.

Nutri-Score is volgens en Haag geen voedselkeuzelogo meer, maar een minder fout logo
Het woord voedselkeuzelogo viel tijdens de bijeenkomst niet. Dat is opvallend, want daar was het allemaal om te doen (zie het tekstkader hieronder). Op het instrument als logo is in Nederland veel kritiek omdat producten die niet in de Schijf van Vijf staan een groene A kunnen scoren. Dat is geen goede reden om tegen het logo te zijn, vinden de voorstanders maar vermoedelijk wel om het woord 'voedselkeuzelogo' te vermijden. Het logo - zegt het ministerie met zoveel woorden - is vooral geschikt om fabrikanten van producten die niet in de Schijf van Vijf staan hun recepturen te laten aanpassen zodat de score zoveel mogelijk naar een A of een B kan kruipen. Voor de consument is het hooguit geschikt om de beste keuze te maken uit zulke 'foute' producten. Het ministerie wil Nederlanders leren dat ze pas moeten kiezen tussen een A, een B of hooguit een C score als ze voor het foute schap staan. In die Nederlandse new speak is voor het woord voedselkeuzelogo geen plaats meer. De gezonde keuze maak je met de Schijf van Vijf. Nutri-Score is volgens Den Haag dan ook geen voedselkeuzelogo meer, maar een minder fout logo.


Weet u nog? De voorganger van de Nutri-Score heette het 'Vinkje'. Dat ging in 2016 roemloos ten onder aan compleet wantrouwen en verwarring. Er moest iets anders komen om de consument te helpen een gezondere voedselkeuze te maken en welvaartsziekten tegen te gaan. Staatssecretaris Paul Blokhuis sloot in 2018 het Nationaal Preventieakkoord, met meer dan 70 organisaties. Eén van de afspraken in dat akkoord was de invoering van een voedselkeuzelogo. Maar ja, welk dan?

In 2019 kwam uit een vergelijkend onderzoek tussen 3 voedselkeuzelogo's (het Britse stoplicht, het Zweedse sleutelgat en de Franse Nutri-Score) de Nutri-Score als meest veelbelovend uit de bus. De Nutri-Score, oorspronkelijk ontwikkeld in Frankrijk op basis van voorwerk dat in Oxford was gedaan, werkt op basis van een algoritme dat punten toekent voor eiwit, vezels, groenten en peulvruchten en aftrekt voor energiegehalte, suikers, verzadigd vet en zout. Na Frankrijk voerden ook België, Duitsland, Luxemburg, Spanje en Zwitserland het logo in.

Ook Blokhuis was voor en wees in 2019 Nutri-Score aan als 'beoogd voedselkeuzelogo' voor Nederland. Alleen bleek er in Nederland nog wel een hobbel te overwinnen: een groep van 160 voedingswetenschappers liep te hoop tegen het logo omdat het niet in lijn was met de Schijf van Vijf en de consument alleen maar verder in verwarring zou brengen.

Gelukkig bood de Nutri-Score zelf uitkomst. Al bij de lancering van het logo had bedenker Serge Hercberg aangegeven dat het logo in de praktijk getoetst zou moeten worden, op grond van het laatste wetenschappelijke bewijs. Er was een onafhankelijk wetenschappelijk comité (IWC) voorzien dat het algoritme zou toetsen aan voortschrijdende wetenschappelijk inzichten. Het bleek de strohalm voor VWS. Nederland vaardigde wetenschappers af naar het IWC en die gingen in 2020 aan de slag met aanpassingen aan de berekeningen achter Nutri-Score voor vast voedsel (er zijn 3 hoofdcategorieën, ieder met een eigen algoritme: vast voedsel, oliën en vetten, dranken).

Daarnaast begonnen verschillende supermarkten en fabrikanten in 2019 met pilotprojecten - zo noemde VWS de keren dat de Nutri-Score al in de winkel verscheen - zoals bijvoorbeeld op de potten van HAK. In de supermarkt was het logo toch al te zien, omdat verschillende buitenlandse producenten het nu eenmaal al op hun verpakking hadden staan. Producten die in een lidstaat verkocht mogen worden, moeten immers ook in alle andere landen worden toegelaten.

Vanaf toen kwam er schot in de zaak. De Gezondheidsraad evalueerde de herziene berekeningen en ging 'om'. In april 2023 wees staatssecretaris Maarten van Ooijen de Nutri-Score aan als wettelijk voedselkeuzelogo in Nederland. Vanaf 1 januari 2024 zullen we de Nutri-Score overal kunnen verwachten. De uitleg volgt in april, met de multi-media-campagne die VWS voorbereidt. Hieronder alvast een infographic daarover:



In de persinformatie wordt het woord 'voedselkeuzelogo' nog gebruikt. In de factsheet is het woord al geëlimineerd. Daarin is duidelijk terug te vinden hoe het ministerie het volk voedingsgeletterd wil maken: de Schijf van Vijf bevat gezonde producten, de Nutri-Score is geen aanduiding voor gezond voedsel maar voor minder ongezond voedsel. Blijft het probleem dat er toch een A op een verpakt setje van drie kleine kropjes sla moet en een een D of C op olijfolie. Dat is onoverkomelijk en het resultaat van het besluit om op het logo op alle verpakte levensmiddelen te plakken.

Serge Hercberg, de maker van het logo, liet ons op twitter weten blij te zijn met de Nederlandse aanpak.

Dit artikel afdrukken