"30% supermarktbezoekers kiest voor ongezonde voeding". Die verrassende uitkomst kwam aan het licht in het onderzoek naar de motivatie en strategieën van consumenten voor de keuzes die zij maken in de supermarkt van Elke Godden (Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van UAntwerpen).

Ze legde ruim 1.150 consumenten verschillende paren voor van 2 soorten yoghurt, sinaasappelsap, chips en granola. Per paar was er verschil op één van de vier vlakken prijs, merk, voedingsclaim ('0% vet' of 'bron van vezels') of Nutri-Score (het voedingskeuzelogo dat producten in dezelfde categorie labelt van een groene A tot rode E). Op grond van de gemaakte keuzes konden de onderzoekers meten hoe belangrijk alle eigenschappen waren voor de deelnemers.

Op het vlak van de Nutri-Score blijken consumenten in 3 groepen te verdelen te zijn. De helft van de consumenten behoort tot de eerste groep. Zij kiezen doelbewust voor het gezondste product dat beschikbaar is. Voor hen bleek een product dat van een Nutri-Score C naar B veranderde plots veel aantrekkelijker. Wanneer datzelfde product een Nutri-Score D droeg, verloren zij hun interesse. De tweede groep bestaat uit 20% van de supermarktbezoekers. Zij gaven meestal de voorkeur aan een A-merk, ook wanneer de Nutri-Score lager lag.

Heel wat huismerken worden in dezelfde fabrieken gemaakt als die A-merken
Mentaliteit
De verrassing zat 'm in de derde groep, de overige 30%. “Wanneer we hen twee identieke producten gaven, waarvan het ene een Nutri-Score C droeg en de andere een Nutri-Score D, kozen zij het tweede product. Als ik producten een C en een B gaf, gingen ze voor de C”, aldus Godden. "De beslissingen van groep drie lijken vreemd, maar ze zijn wellicht gebaseerd op hun intuïtie dat gezonde dingen niet lekker kunnen zijn. Verder keek deze groep ook zeer sterk naar de prijs, veel meer dan de andere groepen.”

Volgens Godden zou de EC - die invoering van het voedingslogo in de hele EU overweegt - rekening moeten houden met deze mentaliteit. Want als een derde van de consumenten denkt dat gezonde producten niet lekker zijn, zal het plaatsen van een gezondheidsindicatie als de Nutri-Score op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden. Godden pleit voor meer onderzoek naar deze groep om uit te zoeken hoe deze consumenten wel bereikt kunnen worden, "voor we een label invoeren dat een negatief effect heeft op hun gezondheid.”

Voor de 50% van de consumenten die wel een gezonde keuze willen maken, is de Nutri-Score, recent nog aangepast door een internationaal wetenschappelijk comité, wel uiterst handig. "Kies eerst wat je wil eten en vergelijk dan de Nutri-Scores met elkaar”, om de gezondere keus te maken. Is prijs een argument, vergeet dan zeker de huismerken niet. “Heel wat huismerken worden in dezelfde fabrieken gemaakt als die A-merken. Je betaalt dus eigenlijk gewoon meer voor de naam van het merk en voor de reclame," tipt Godden de 20% A-merkliefhebbers onder de consumenten.
Dit artikel afdrukken