"Onze bevindingen leveren nieuw bewijs over wat zou kunnen werken, en wat niet, bij het implementeren van voedseletikettering", zegt onderzoeksleider Dariush Mozaffarian in het onderzoek.

Door etikettering, het verplicht vermelden van ingrediënten en andere belangrijke informatie op de verpakking, gaan consumenten daadwerkelijk (een beetje) minder of anders eten en past de levensmiddelenindustrie de productsamenstelling van sommige producten aan.

Dat is de conclusie van een meta-analyse van 60 interventiestudies over het gedragseffect onder consumenten van verschillende soorten labels en etiketten op voedingsmiddelen. De studie is uitgevoerd door onderzoekers van de Friedman School of Nutrition Science and Policy aan de Tufts University in Massachusetts en is gepubliceerd in het American Journal of Preventive Medicine.

Minder calorieën en vet, meer groente
Volgens de onderzoekers zetten voedingslabels - ingrediëntendeclaraties, icoontjes, symbolen of logo's - op restaurantmenu’s en voedselverpakkingen consumenten aan tot een lagere consumptie van vet (10,6%) en het eten van meer groente (13,5%). De calorie-inname nam met 6,6% af. Het gebruik van voedingslabels bleek geen significant effect te hebben op de inname van eiwitten, koolhydraten, verzadigd vet, fruit en granen.

De verplichting om bijvoorbeeld transvetten op het etiket te zetten leidde ertoe dat de levensmiddelenindustrie 64% minder transvet in producten ging gebruiken. Ook bracht de industrie de hoeveelheid natriumzout met 9% terug. Voor de hoeveelheid calorieën, eiwitten, vezels, (on)verzadigde vetten, suiker of cholesterol namen de onderzoekers geen significante effecten waar.

Toegevoegde suikers
Dat suggereert volgens Mozaffarian dat het voor levensmiddelenfabrikanten gemakkelijker is iets te doen aan additieven in hun producten dan aan de natuurlijke componenten zoals vetten of caloriewaarde. "Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de toegevoegde suikers, die sinds kort in de VS verplicht op het etiket moeten staan", voegt hij toe.

Informatie belangrijker dan vorm
De onderzoekers keken ook of het etikettype, soort logo en de plaats op de verpakking nog van invloed waren. Dat bleek niet het geval. Dat betekent volgens de onderzoekers dat consumenten de algemene aan- of afwezigheid van informatie relevanter vinden dan het type voedsellabel, aldus FoodNavigator.
Dit artikel afdrukken