Vandaag wordt duidelijk dat op initiatief van voedingskundige en epidemioloog Manon van Eijsden en levensmiddelentechnoloog Michelle van Roost van de website www.voedingsjungle.nl een 'brandbrief' naar staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) is gestuurd. Dat gebeurde al op 20 juni jongstleden; de brief is ondertekend door lector Annet Roodenburg en de hoogleraren Tiny van Boekel, Kees Graaf en Jaap Seidell. Hun actie leidde tot een oproep aan de staatssecretaris, die inmiddels door ruim 160 Nederlandse voedingswetenschappers, artsen en gewichtsconsulenten is onderstekend. Het gezelschap wijst op het gevaar van communicatieve verwarring.
De ondertekenaars zeggen niet tegen Nutri-Score te zijn, maar zich zorgen te maken als een nieuw voedselkeuzelogo niet dezelfde boodschap naar consumenten uitstraalt als de Schijf van Vijf. "Een afwijkende boodschap werkt verwarrend en doet afbreuk aan het vertrouwen van consumenten in de overheid, de (voedings)wetenschap en de voedingsmiddelenindustrie", aldus de 160 ondertekenaars. Onder hen zijn vele (oud-gediende) prominenten zoals Renger Witkamp, Fred Brouns, Jo Hautvast, Peter Voshol, Frans Kok, Wim Saris en Daan Kromhout.
Fabrikant HAK verklaarde onlangs zich niet te kunnen voorstellen dat de Nederlandse overheid niet voor Nutri-Score zou kiezen; een en ander mede vanwege de keuze van Frankrijk, Spanje, België, Zwitserland en inmiddels ook Duitsland voor het logo. HAK vermeldt het logo al een tijdje op zijn verpakkingen, die ook in het buitenland worden verkocht.
BREAKING NIEUWS #nutriscore
— Stephan Peters (@StephanDenHaag) October 18, 2019
Geen draagvlak voor nieuw voedselkeuzelogo #Nutriscore, blijkt uit brandbrief aan @MinVWS @paulblokhuis ondertekend door 160 Nederlandse voedingswetenschappers! #Uniek.
Brandbrief is initiatief van @voedingsjungle: https://t.co/gAyF1nKtuz
#20 Hans,
Ik heb 1x iemand (een vrouw) zuchtend de kleine lettertjes zien controleren van 2 producten en toen ik haar vroeg hoe of wat bleek het om de hoeveelheid zout te gaan.
Casper #16, wat had je willen zeggen?
160 Voedingswetenschappers niet 'blij' met Nutrisscore...
Dat zijn dan nog niet alle wetenschappers. Samen goed voor een departement.
Bij dit soort actie's moet ik even zuchten.
Sinds ik op FL ben, volg ik in de supers veel kritischer nu koopgedrag van anderen en gluur ook in karren.
Dat koopgedrag komt niet veel verder dan de houdbaarheidsdatum controleren (*).
Wees eerlijk, hoe dikwijls zie je iemand zuchtend de piepkleine letters controleren, en zeker een gezondheidsclaim noopt daar toe, al was het maar het goedkopere product te checken..
Zeer sporadisch. Opvallend, dat soms juist mannen die behoefte voelen.. (how come !?)
Ik vrees dat de keuze bepaald wordt door volgende factoren. 1. weekbudget. 2. gewoonte 3. gedeelde plaats merk/aanbieding en pas op pos. 13. het gezondheidsmerk.
Misschien eens een leerzame topic over de functie en actie van voedingswetenschappers.
Ik denk dat dat begrip verticaal in klassen te verdelen is.
Vrees ook dat de goeie in die categorie op de afdeling food-engineering of marketing van de Unilever's werken en er flink verdienen
Wat is hun primaire taak ?
Consumenten bescherming en begeleiding ? Sturing van de food industrie ivm volksgezondheid ? of voedingsbewustzijn bevorderen voor .. Ja , voor wie ?
Dat Nutriscore en aanverwante labeling overduidelijk ook verkooppromotie van een product beoogt, is evident en kan niemand ontgaan. Zal waarschijnlijk ook de 'drive' en uitdaging moeten zijn voor de fabrikant, die z'n wenkbrauwen fronst.
Nog niet gesproken dat in een supermarkt qua verkoopprijs voor de super, door de super aan andere producten een prominenter plaats gegeven wordt. (**)
(*) Leuke trend die mensen snel overgenomen hebben: 'Last in, first out'... Zie dat ze bij het aanvullen van vers nog even iets anders halen.
(**) We struikelden vanmorgen in de Lidl over de opstelling van 3 mooie witlof in 1 zak voor €0,59, terwijl de biologische waar je 100 jaar van wordt, lagen te verpieteren..
#18 Gonneke,
Klopt hoor, maar hoe krijgen we het Voedingscentrum weg? En wie/wat komt daar dan voor in de plaats?
Maar Voedingscentrum verleent enkel lippendienst aan het vers en zelfgemaakt. In de aanbevelingen wordt volop gebruikt gemaakt van fabrieksvoedsel en zelfs zwaarbewerkte producten zoals light dingen en zo. En die blijvende angst voor natuurlijke vetten, waardoor ze liever vruchtenhagel als broodbeleg aanbevelen dan gezonde volvette kaas en liever halvarine dan echte boter.