Je hoeft je huis zelfs helemaal niet meer uit voor boodschappen of kant-en-klaar warm eten. Nederlanders laten in 2018 20% meer eten thuisbezorgen dan vorig jaar. Menige super voelt het Picnic-effect. Ook met kerst eten we graag uit een doos.
Boodschappen kunnen supersnel bezorgd worden. Je voorraad automatisch aangevuld op basis van je verbruik. Je afhaalmaal afgestemd op jouw bloedwaarden.
Wat vond jij de grootste verandering op het gebied van boodschappen doen in 2018? Hoe denk je ze komend jaar in huis te halen?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Toen de zelfscankassa werd geintroduceerd bij de AHXL was het een uitje: met de kids naar de super en dan zelf boodschappen bliepen. Leuk! Nu heeft de buurtappie na een wekenlange verbouwing ook zo'n ding, is de sjeu eraf en ga ik meestal naar de bemenste kassa. Dus trend 1: zelfscannen is zò 2018!
Trend 2 voor 2019: zoon is het huis uit. Er zal dus minder gekookt moeten worden, behalve dan soms, als hij ineens weer twee weken op de bank ligt ivm de vakantie. Gek genoeg dalen onze voedseluitgaven nog niet.
Trend 3: kattenvoer en kattengrind online bestellen. Waarom ik dat niet eerder heb gedaan? Veel goedkoper en is sjouwde me een ongeluk aan de 32 literzakken grind.
Verder continuerende trends: de man gaat op vrijdag naar de biologische markt voor een tas groente en fatsoenlijk vlees, ik koop om de drie weken de Lidl leeg, speur de site van de glutenvrije winkel af naar opruimingsartikelen blijf zelf brood bakken.
Trend 4 is alweer voorbij. Zoon vertrok naar Leiden. Daar zit 's-lands grootste glutenvrije winkel op 8 minuutjes fietsen van zijn studentenkamer. Ik bestelde een doos spullen en ipv het te laten bezorgen zoals voorheen, vroeg ik de snaak de bestelling op te halen. Het duurde maar een week of twee voor de spullen waren opgehaald. Ik vraag me af of de inhoud nog hier terecht komt. Het brood is al opgegeten in Leiden, aan de pasta is hij al begonnen.
Hij heeft wel de app van de winkel op zijn mobiel gezet, dus wie weet gaat hij er nog eens een boodschapje doen voor zichzelf!
Ik denk dat iedereen voor zichzelf bepaalt hoe of wat, want veel is ook afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden.
Ik vergelijk soms ook aanbiedingen, maar ik kom slechts 1x per maand bij AH/Aldi/Poiesz of zo.
Die zitten namelijk behoorlijk wat verder dan de Spar (4,4 km naar het ene dorp) en Jumbo (5,8 km naar het andere dorp). Ik ga meestal, vanwege de lagere prijs + de overige winkels in dat dorp (bakker, vers in G zaak voor kaas+eieren, drogisterij), voor het dorp met de Jumbo.
Apps gebruik ik niet, maar ik houd de vriezer voorraad heel goed bij in een excel sheet.
Ik heb het nodige geleerd van het programma De Smaakpolitie van Rob Geus.
#7 Ria,
Het is niet dat ik slechte ervaringen heb met het online bestellen van verse groenten/fruit of kort houdbare producten, maar ik kijk dan simpelweg naar waar ik beter op let als ik die zelf koop.
Ook mijn reden Ria dat ik de meeste boodschappen contant betaal, iig in de supermarkten en winkels waar ik fysiek aanwezig ben. Als je die altijd pin kan je te makkelijk zeggen "doe er maar bij, ik pin toch". Alleen de AGF winkel waar we elke woensdag komen pin ik nooit, maar daar kopen we alleen groente en fruit, af en toe kaas. Heel soms een fles bio sap of als ze in de kleine koelbak waar de vla staat wat hebben staan wat tegen de houdbaarheidsdatum aan loopt, bijv kleine bakjes rijstepap, griesmeelpap oid. Die zij ndan nog 2 dagen hooguit houdbaar en gaan voor een kwartje weg. Je kan dna soms eens proeven of het lekker is en later bij hun bestellen als je ze weer wilt, in dat geval zijn ze dna wel altijd langer houdbaar, omdat je dan vers krijgt. Zij leveren ook aan bedrijven met kantines, zorginstellingen enz, je kan zelfs wc papier bestellen, maar dta hebben ze niet in de winkel staan, dat is echt een AGF winkel met wat kaas, noten, sap en toetjes. Echt zoals een ouderwets groente/kaas boertje kon zijn.
Bianca, ik vergelijk de prijzen op internet. (Voorheen zaten ze aardig in mijn hoofd, dit jaar zal het even wennen zijn.) Ik check aanbiedingen ca. 1x per week en bepaal dan waar ik naar toe ga (ligt het in het verlengde van een al geplande afspraak etc.).
Ik ga niet naar een supermarkt voor 1 item, dat vind ik dan weer teveel van het goede. Bovendien sta je dan weer bloot aan allerlei verleidingen.
Apps gebruik ik niet snel, sommige vind ik teveel misbruik maken van mijn privacy, hoe behulpzaam ze ook voor mij zouden kunnen zijn. Ik hoop dat jij geen werkrelatie met Google hebt? (Alhoewel Foodlog sowieso Google-gerelateerd is tot mijn spijt.)
Op mijn iPhone heb ik een bestandje waar ik interessante aanbiedingen opsla, zodat ik altijd inzicht heb. Daarin staan ook de maaltijden die ikzelf gemaakt heb en in de vriezer zitten + de voorraden die ik op korte én lange termijn moet aanvullen.
Waarom ik zoveel mogelijk contant betaal: ik hou dan beter overzicht. Gewoon het simpele feit dat op 1 moment je portemonnaie 'vol' zit en je gaandeweg het geld echt ziet verdwijnen helpt mij (vaak) te bedenken of ik iets echt nodig heb of niet.
Latere reactie op Astrid/Sytske: Verse groenten online levert mij nooit problemen op. Is een product niet goed, dan heb ik razendsnel contact met de klantenservice (altijd van AH) en het wordt dan geregeld.
#4 Bianca,
Er worden bij ons helemaal geen maaltijdboxen en/of maaltijden bezorgt.
Ook supermarkten bezorgen nog geen online bestellingen.
Mocht dat veranderen dan zie ik tegen die tijd wel weer.
Net zoals Astrid zal ik verse producten en kort houdbare producten niet online bestellen.
Dit omdat ik zelf wil bepalen welke stengels prei en welke bloemkool of rode kool ik ga kopen en met welke tht-datum voor kwark of yoghurt ik genoegen neem.