Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In 2019 groeit de markt voor het thuisbezorgen van eten met nog eens €600 miljoen door naar een omzet van €3,8 miljard, denkt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), het kenniscentrum voor de levensmiddelen- en horecabranche. Dat komt overeen met 5,9% van de totale foodmarkt in Nederland.

Bestelplatforms
De bezorgmarkt bestaat uit twee pijlers. De ene poot bestaat uit de foodservicebedrijven zoals de ketens met een eigen bezorgdienst (denk aan Sushipoint), de bestelplatformen (Thuisbezorgd) en de rechtstreekse maaltijdbezorging plus de versboxen (HelloFresh, Marley Spoon). Deze bedrijven zijn dit jaar goed voor 57% van de markt voor thuisbezorgen en groeien volgend jaar naar verwachting met meer dan 11% door naar €1,9 miljard omzet. "Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen gemaksconcepten en voedselbezorging blijven groeien," zegt het FSIN. "Vooral jongeren en tweeverdieners hebben meer dan ooit geld over voor lekker eten en voor gemak."

Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen gemaksconcepten en voedselbezorging blijven groeien
Supermarkten met inhaalslag bezig
De andere poot is de foodretail, de supermarkten. Ook die bezorgen meer aan huis. Zij zijn dit jaar goed voor 43% van de markt voor het thuisbezorgen van food, schrijft Distrifood. Maar de supermarkten zijn met een inhaalslag bezig en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de nieuwkomers in de markt zoals Picnic en Crisp. "Consumenten verkiezen ook hier duidelijk het gemak van thuisbezorging boven het zelf afhalen van hun online bestelde boodschappen," aldus het FSIN. Volgend jaar kan de verhouding al op 50-50 uitkomen; FSIN denkt dat groei van de foodretail zo'n 40% zal bedragen.


Dit artikel afdrukken