Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzocht het digitale koopgedrag in verschillende Europese landen. In 2007 nam nog maar 30% van de Europeanen online goederen of diensten af. In 2017 gold dat voor bijna het dubbele aantal mensen: 57% kocht vorig jaar wel iets via het internet. Koploper is Groot-Brittannië: afgelopen jaar winkelde 82% van de Britten online. In Nederland was het percentage onlinekopers 79%. De meest populaire productgroepen zijn kleding en sportartikelen. In 2017 kocht 57% van de Nederlanders die online een aankoop deden iets uit deze categorie, bij de Britten was dat 61%.

Online boodschappen doen in opmars
Het inslaan van levensmiddelen via internet is iets minder gewoon, maar raakt steeds verder ingeburgerd. In 2006 deden Europeanen nog nauwelijks hun dagelijkse boodschappen via het internet. In 2017 bestelde 14% van de Europeanen online levensmiddelen. Ook op dit gebied liepen de Britten al die jaren voorop. Maar de afgelopen 2 jaar heeft Nederland een inhaalslag gemaakt: in 2017 bestelde 29% van de Nederlanders minstens één keer boodschappen via internet. Daarmee haalden we de Britten in, die hun percentage zagen inzakken naar 28%.

Volgens Kitty Koelemeyer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode, speelt de snelle opkomst van online supermarkt Picnic daarbij een rol. "Picnic draagt enorm bij aan de acceptatie van het online boodschappen doen," zegt ze op BNR. Picnic bezorgt gratis en kent een lagere besteldrempel dan de andere supermarkten. Ook zoekt Picnic nadrukkelijk de samenwerking met andere partners om zijn wagentjes zo efficiënt mogelijk te laten rijden; zo kunnen Picnic-klanten vanaf deze week hun door bezorgdienst Sandd geleverde pakjes gratis mee retour geven. De bezorgsuper ontwikkelt zich tot een logistieke speler.

Ook Henk Hofstede, retaildeskundige van ABN Amro, wijst in het FD op het Picnic-effect. "Picnic is de afgelopen tijd enorm uitgebreid. Ze jagen ook de andere spelers op - Albert Heijn en Jumbo voorop. Die moeten steeds meer hun best doen om consumenten weg te houden bij Picnic." Het succes van Picnic viel ook al af te lezen uit de daling van het gemiddelde bestelbedrag van online boodschappen.

Omzetontwikkeling
Ondanks deze ontwikkelingen is de omzet van websupers nog beperkt; op dit moment nog geen 4% van de totale supermarktomzet (in Groot-Brittannië bijna 10%). "De omzetontwikkeling is een belangrijkere indicator dan het percentage mensen dat een keer boodschappen via internet heeft gedaan," zegt Hofstede. Want een keertje uitproberen wil nog niet zeggen dat online boodschappen doen tot het standaard kooppatroon gaat behoren.
Dit artikel afdrukken