Het Britse Thriva, een bedrijf gespecialiseerd in het meten van je gezondheid op basis van gegevens uit je bloed, en Vita Mojo, een bedrijf gespecialiseerd in gepersonaliseerde maaltijden, stappen samen in maaltijden.

Hoe werkt het?
Via Thriva kan je je bloed laten testen op een heel scala aan biomarkers. Zo bepaalt het bedrijf of je tekorten hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Eerder kon je dit rapport inzien samen met de aanbevelingen van een huisarts om je leef- en eetstijl te verbeteren als dat nodig bleek.

De samenwerking met Vita Mojo gaat nog een stap verder. Vita Mojo is een take-away die je zelf de ingrediënten en hoeveelheden van je wat je wilt eten kunt opgeven. Klanten kunnen de gegevens die ze van Thriva krijgen, koppelen aan hun Vita Mojo-account. Vita Mojo geeft vervolgens aan welke ingrediënten goed bij hun tekorten en behoeftes passen en waarom. Dat leidt de klant vanzelf naar de juiste persoonlijke keuzen.

Mensen reageren individueel heel verschillend op dezelfde voedingsproducten, bijvoorbeeld afhankelijk van hun microbioom
Personalized nutrition
De samenwerking past helemaal in het plaatje van personalized nutrition, de opkomende manier van eten (ver)kopen. Hiervoor is data nodig, zoals een DNA-profiel. Vervolgens krijg je op maat gemaakt advies. Onderzoek suggereert dat persoonlijk voedingsadvies veel beter blijft hangen dan algemeen voedingsadvies en dat mensen het als motiverender ervaren. In 2016 publiceerde het platform I am a foodie een artikel over personalized nutrition waarin onder meer werd aangekaart dat het meten van voeding gecompliceerd is, en het dus lastig is om er een advies aan te verbinden.

Hoewel je op basis van biomarkers in het bloed inderdaad tekorten kunt vaststellen die aan te vullen zijn met de juiste voeding, is het niet meer dan een begin. Mensen reageren individueel heel verschillend op dezelfde voedingsproducten, bijvoorbeeld afhankelijk van hun microbioom. Ook het DNA kan bepalend zijn. Eind 2016 startten Wageningen University and Research en TNO samen het ‘Personalized Nutrition and Health’-consortium om geavanceerd persoonlijk voedings- en gezondheidsadvies op grote schaal mogelijk te maken.

Uiteindelijk willen we al onze klanten helpen bij het maken van een lekkere en verantwoorde keuze, waarbij gezonde voeding niet ten koste hoeft te gaan van smaak, beleving en de prijs
Topsporters
Ook voor (top)sporters is personalized nutrition interessant. Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is cruciaal voor hun prestaties. Dat was aanleiding voor PSV om met Jumbo in zee te gaan, vertelt algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV. “Wij zijn altijd op zoek naar verbetering, staan open voor innovatie en voeren een toonaangevend foodprogramma. Een topsportdieet vraagt om een op maat gesneden, individuele benadering. Een voetballer die een wedstrijd heeft gespeeld, moet een dag later iets anders eten dan een speler die niet in actie is gekomen. Ook na een krachttraining is het belangrijk erop te letten welke voeding je tot je neemt”, legt hij uit. De Jumbo Foodcoach - integraal onderdeel van het medische programma van PSV - vindt hij een "perfect hulpmiddel." Gerbrands: "Met de spelers worden specifieke voorkeuren en ingrediënten voor bijpassende recepten omgezet in een boodschappenlijst. Het proces is volledig gedigitaliseerd en de boodschappen worden vervolgens thuisbezorgd of opgehaald bij een Jumbo winkel in de buurt. Zo wordt hoogwaardige voedingsexpertise gecombineerd met het gemak van de supermarkt om de hoek."

Jumbo verzamelt ervaring en data over personalized nutrition. Het bedrijf bouwt aan een basis die het straks kan inzetten om klanten in de winkels persoonlijke voedingsadviezen te geven. Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten: “Sinds de start van het voetbalseizoen 2017-2018 is de Jumbo Foodcoach uitgebreid getest bij PSV. Terwijl de spelers waardevolle voedingsadviezen op maat kregen, deed Jumbo veel ervaring op met het vertalen van persoonlijke kenmerken naar het maken van bewuste en verantwoorde voedingskeuzes die passen bij het trainingsschema en de smaakvoorkeuren van elke speler”, vertelt hij. “Het resultaat is een app die de voetballers in staat stelt om niet alleen de juiste keuzes te maken op het gebied van voeding, maar ook thuis lekker te eten. Uiteindelijk willen we al onze klanten helpen bij het maken van een lekkere en verantwoorde keuze, waarbij gezonde voeding niet ten koste hoeft te gaan van smaak, beleving en de prijs.”
Dit artikel afdrukken