11
Fotocredits: Jonge consument scant code in supermarkt, GS1

Flash Dagelijkse KostGen-Z gedraagt zich als een Boomer in de supermarkt

Gen-Z gedraagt zich als een boomer in de supermarkt. Tegen alle verwachtingen in koopt bijna twee derde van de Gen-Z’ ers hun boodschappen liever in de supermarkt dan online. Datzelfde percentage geldt ook voor de Babyboomers. Dat blijkt uit onderzoek van Clear Channel, een bedrijf dat advertentieruimte verkoopt aan adverteerders.

16 tot 24-jarigen kopen niet alleen hun producten vaker in de supermarkt dan online, maar hebben ook een grote voorkeur voor echte winkels dan 25 tot 44 jarigen. De belangrijkste redenen waarom consumenten de voorkeur geven aan naar de supermarkt gaan, zijn de mogelijkheid om de kwaliteit van een product te kunnen beoordelen (63%), meteen mee kunnen nemen (53%) en betere aanbiedingen (43%). Eén op de drie geeft aan nieuwe producten te ontdekken door naar de supermarkt te gaan.

De belangrijkste drijfveer om voor een product te kiezen zijn kortingen (65%), de goedkoopste prijs (37%) en het merk (27%). Merkadvertenties in de winkel blijven van belang, zegt Clear Channel, juist voor de jongere generatie die begint met zelf boodschappen doen.

ESM - Gen Z Consumers 'Behave Like Boomers' When Grocery Shopping: Study | ESM Magazine, 14 mrt 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Otto Rood
Otto Rood geïnteresseerde leek
  • #11
  • 15 mrt '24
  • 20:52

Ik zal wel een boomer zijn, maar ik struikel over 'de goedkoopste prijs'. Dat was vroeger incorrect Nederlands. Nog steeds? Brengt me wel op een idee voor een Gen Z-spreekwoord: De goedkoopste prijs kost duur. Nieuwe versie van goedkoop is duurkoop ;)

Het gros van de Gen Z'ers heeft ook geen eigen huis of zelfs niet eens op kamers wellicht, en amper kinderen. Als drukke tweeverdiener met kinderen en een regelmatig leven ligt het meer voor de hand om de boel te laten bezorgen.

Sytske Barkhuis
  • #10
  • 15 mrt '24
  • 15:48

Hoe mijn generatie wordt genoemd weet ik niet en boeit me ook niet, maar ik ga om diverse redenen ook liever naar de supermarkt/discounter dan dat ik dagelijkse boodschappen online bestel.

Astrid Spijkers
  • #9
  • 15 mrt '24
  • 15:27

Het slaat gewoon nergens op om een generatie zo aan te duiden, dat is wat mij betreft ook weer zo'n rare woke gedachte. Zo benoemden onze (groot)ouders onze generatie(s) toch ook niet? Wij waren gewoon de 'volgende' of 'huidige' jonge generatie, niks rare letters.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #8
  • 15 mrt '24
  • 15:16

Zoals zoveel een van oorsprong Amerikaans bedenksel dat is overgenomen door de rest van de westerse wereld. Door Ze Nezzerlands in het bijzonder. Omdat de xyz generaties met hun steenkool Amerikaans-Engels erbij wil horen en voor hun moerstaal inmiddels niet meer hoger komen dan een mager zesje.

Marjan van Lunteren
  • #7
  • 15 mrt '24
  • 14:47

#6 Nou Astrid, het is maar een manier om een leeftijdsgroep aan te duiden hoor. En na de Z komt AA, AB, AC etc. of misschien komen er nummers bij. Net als met kentekens van auto's.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.