11
Fotocredits: Jonge consument scant code in supermarkt, GS1

Flash Dagelijkse KostGen-Z gedraagt zich als een Boomer in de supermarkt

Gen-Z gedraagt zich als een boomer in de supermarkt. Tegen alle verwachtingen in koopt bijna twee derde van de Gen-Z’ ers hun boodschappen liever in de supermarkt dan online. Datzelfde percentage geldt ook voor de Babyboomers. Dat blijkt uit onderzoek van Clear Channel, een bedrijf dat advertentieruimte verkoopt aan adverteerders.

16 tot 24-jarigen kopen niet alleen hun producten vaker in de supermarkt dan online, maar hebben ook een grote voorkeur voor echte winkels dan 25 tot 44 jarigen. De belangrijkste redenen waarom consumenten de voorkeur geven aan naar de supermarkt gaan, zijn de mogelijkheid om de kwaliteit van een product te kunnen beoordelen (63%), meteen mee kunnen nemen (53%) en betere aanbiedingen (43%). Eén op de drie geeft aan nieuwe producten te ontdekken door naar de supermarkt te gaan.

De belangrijkste drijfveer om voor een product te kiezen zijn kortingen (65%), de goedkoopste prijs (37%) en het merk (27%). Merkadvertenties in de winkel blijven van belang, zegt Clear Channel, juist voor de jongere generatie die begint met zelf boodschappen doen.

ESM - Gen Z Consumers 'Behave Like Boomers' When Grocery Shopping: Study | ESM Magazine, 14 mrt 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #1
  • 15 mrt '24
  • 11:50

Ik ga veel liever naar de supermarkt, omdat bezorgen me extra geld kost. Die argumentatie mis ik in het onderzoek van Clear Channel. Ik kan me zo voorstellen dat dat één van de belangrijkste redenen is waarom Gen-Z vaker naar de supermarkt gaat. De inflatie raakt Gen-Z immers hard.

Astrid Spijkers
  • #2
  • 15 mrt '24
  • 13:04

Ik ga liever naar de supermarkt omdat je dan meteen de houdbaarheidsdata kunt zien, niet alleen of een krop sla nog mooi is.

Maar wat wordt er bedoeld met Gen-Z? Ben ik al zo oud dat ik dergelijke termen al niet meer snap?

Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #3
  • 15 mrt '24
  • 13:24

#2 Volgens Wikipedia vallen onder Gen-Z de personen die tussen 1995 en 2011 zijn geboren, oftewel 13 tot 29-jarigen. Het onderzoek van Clear Channel deelt de leeftijdsgroepen op in 16 tot 24-jarigen en 25 tot 35-jarigen etc.

Astrid Spijkers
  • #4
  • 15 mrt '24
  • 13:33

Ja, er staat in het artikel al dat het tusen de .. en .. jarigen zijn ,maar waar staat die Z voor? Gen snap ik nog wel dat het generation moet zijn, maar die Z?
Is er iets heel erg speciaals aan die groep ofzo?

Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #5
  • 15 mrt '24
  • 14:04

#4 Volgens mij volgen ze gewoon het alfabet. De generatie voor Gen-Z heette Y.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.