Deze week gingen twee experimenten van start bij Albert Heijn: een apart koelvak met veganistische etenswaren en een smartphone-app die helpt bij het vinden van producten in de winkel.
Met het aparte koelvak met vegan levensmiddelen speelt de supermarkt in op de groeiende vraag naar veganistische en vegetarische producten. De kant-en-klaarmaaltijden komen van de firma Uit de keuken van Maass, die ook levert aan onder meer Jumbo, Spar en Marqt. Als na vier weken blijkt dat het veganschap aanslaat, krijgen meer AH-winkels zo’n koelvak, aldus het AD.
De ‘Vind mijn product app’ is voorlopig alleen nog operationeel in de vernieuwde AH-vestiging in Hoofddorp, schrijft De Levensmiddelenkrant. De app maakt gebruik van het Interact Retail Indoor navigatiesysteem, dat werkt via signalen die meegestuurd worden door de verlichting in de winkel. Dankzij die signalen in combinatie met de in de smartphone opgeslagen winkelindeling navigeert de klant feilloos - zonder een praatje te hoeven maken met een vakkenvuller - naar het gezochte product. De proef duurt 12 weken.
Met het aparte koelvak met vegan levensmiddelen speelt de supermarkt in op de groeiende vraag naar veganistische en vegetarische producten. De kant-en-klaarmaaltijden komen van de firma Uit de keuken van Maass, die ook levert aan onder meer Jumbo, Spar en Marqt. Als na vier weken blijkt dat het veganschap aanslaat, krijgen meer AH-winkels zo’n koelvak, aldus het AD.
De ‘Vind mijn product app’ is voorlopig alleen nog operationeel in de vernieuwde AH-vestiging in Hoofddorp, schrijft De Levensmiddelenkrant. De app maakt gebruik van het Interact Retail Indoor navigatiesysteem, dat werkt via signalen die meegestuurd worden door de verlichting in de winkel. Dankzij die signalen in combinatie met de in de smartphone opgeslagen winkelindeling navigeert de klant feilloos - zonder een praatje te hoeven maken met een vakkenvuller - naar het gezochte product. De proef duurt 12 weken.
Uit de topic boven :
“…en een smartphone-app die helpt bij het vinden van producten in de winkel.”
Vreemd. Zou ik gekke Appie via Foodlog op 7 september 2016 getipt hebben ? Dan moet ik een consultancy fee indienen.. ;-)
Hier onder #19 voorspelde ik wat Appie ging doen.. Nu nog de ‘augmented reailty dame, of heer, of neutrale genderpop’ op je schermpje, die voor je uit loopt..
Ik stelde toen quote/unquote:-
“Ik steek mijn hand in het vuur voor de komende ontwikkeling:
De ergernis in de vooral zeer grote supermarkten van o.a. Jumbo en AH een product niet direct te kunnen vinden, kost veel geld. Want het personeel wijst niet meer de weg, maar is getraind om mee te lopen met de klant. Dat heet klantvriendelijkheid.
Augmented reality biedt de mogelijkheid straks om op je smartphone (of de minitablet van de super die je aan de kassa terug geeft) in te tikken: ‘toetje’. Het leidt je er niet alleen naar toe, maar toont virtueel hoe te gaan, de medewerker loopt voor je virtueel uit en gaat voor jou bepalen wat je moet kopen, en wijst al pratend (ear phone) op acties, kwaliteit en bijzondere aanbiedingen…
Prijs-evaluatie en vergelijken door de klant wordt ondergeschikt aan een directe promotie, die de keuze gaat bepalen voor het meest winstgevend product, of introductie van nieuwe.
Augmentend reality gaat je op straat al wijzen hoe je naar Appi lopen moet (rijden kan al) en je ziet in de toekomst op je phone de malle kale Appi-meneer van tv die al een leuk babbeltje met je maakt.
Je ziet hem voor je op de stoep.
De mens verliest hoe dan ook in de nieuwe virtuele wereld greep op de realiteit en wordt hoogst manipuleerbaar.
Een proces dat al loopt.
Appi, klopt het wat ik voorspel ?"
unquote
Inderdaad dus..