In 2013 gaat AH het aantal producten dat online verkrijgbaar is meer dan verdriedubbelen. Ook zal het supermarktconcern de samenwerking met Bol.com verder ontwikkelen, hetgeen vooral vorm zal krijgen in eigen afhaalpunten. Voor verdere uitbreiding richt AH zich met name op België en Duitsland.
Nederland is bijna vol voor Albert Heijn. Met de overname van de 82 Jumbo/C1000 winkels eerder dit jaar worden nog wat witte vlekken ingevuld, maar voor de rest is er sprake van een volledige dekking van het land. Verdere groei om de kosten laag te houden moet dan ook op andere manieren plaatsvinden. Daarom zet Albert Heijn in op zijn distributienetwerken en het (nabije) buitenland. Dat meldt RetailDetail.
Dat verklaart waarom Albert Heijns online-winkel, Albert.nl, gaat flink uitbreiden in zijn assortiment (van 9.000 naar 30.000 artikelen). De nadruk op voedingsmiddelen blijft gehandhaafd. Voor non-food artikelen wordt de samenwerking met Bol.com verdiept. De combinatie van een fijnmazig fysiek winkelnetwerk en een optimale online bestel- en distributielogistiek biedt AH veel perspectief. Het bedrijf denkt kosten te besparen doordat Bol.com klanten hun bestellingen gaan ophalen in plaats van deze thuis te laten afleveren. Daarmee komen nieuwe mensen in de winkel. Op dit moment zijn er een kleine 60 afhaalpunten, dat moet volgend jaar naar 800 groeien. Ook zal het voor de online-bestellers van Albert.nl, die hun boodschappen nu nog tot in de keuken bezorgd krijgen, mogelijk worden deze in één keer zelf in de winkel op te komen halen bij zogeheten Pick-Up Points (daarvan zijn er nu 3).
Ook richt AH zich op het buitenland voor verdere expansie. Het bedrijf hengelt als het ware net over de grens. De huidige distributiecentra vormen de uitvalsbasis, zodat België en het Duitse Noordrijn-Westfalen voor de hand liggen als te veroveren werkgebied. De eerste winkels - 3 AH-to-go-filialen in Duitsland - en inmiddels 10 Belgische AH supermarkten bieden hetzelfde basisaanbod als in Nederland. Ook het eerste Bol.com afhaalpunt in België is inmiddels een feit. Albert.nl houdt het voorlopig bij Nederland. In Belgische huishoudens bezorgen is logistiek nu nog te ingewikkeld.
Jumbo krijgt het lastig. AH gaat online en buitengaats. Daarmee kan het Zaanse bedrijf operationele voordelen en een groter inkoopvoordeel realiseren dan zijn Veghelse concurrent. AH kan daardoor meer verdienen, zijn prijzen concurrerend houden en voor u op de kleintjes blijven letten. Na het verdwijnen van Super de Boer en C1000 gaat de superstrijd gewoon door.
Fotocredits: filmvanalledag
Dit artikel afdrukken
Dat verklaart waarom Albert Heijns online-winkel, Albert.nl, gaat flink uitbreiden in zijn assortiment (van 9.000 naar 30.000 artikelen). De nadruk op voedingsmiddelen blijft gehandhaafd. Voor non-food artikelen wordt de samenwerking met Bol.com verdiept. De combinatie van een fijnmazig fysiek winkelnetwerk en een optimale online bestel- en distributielogistiek biedt AH veel perspectief. Het bedrijf denkt kosten te besparen doordat Bol.com klanten hun bestellingen gaan ophalen in plaats van deze thuis te laten afleveren. Daarmee komen nieuwe mensen in de winkel. Op dit moment zijn er een kleine 60 afhaalpunten, dat moet volgend jaar naar 800 groeien. Ook zal het voor de online-bestellers van Albert.nl, die hun boodschappen nu nog tot in de keuken bezorgd krijgen, mogelijk worden deze in één keer zelf in de winkel op te komen halen bij zogeheten Pick-Up Points (daarvan zijn er nu 3).
Ook richt AH zich op het buitenland voor verdere expansie. Het bedrijf hengelt als het ware net over de grens. De huidige distributiecentra vormen de uitvalsbasis, zodat België en het Duitse Noordrijn-Westfalen voor de hand liggen als te veroveren werkgebied. De eerste winkels - 3 AH-to-go-filialen in Duitsland - en inmiddels 10 Belgische AH supermarkten bieden hetzelfde basisaanbod als in Nederland. Ook het eerste Bol.com afhaalpunt in België is inmiddels een feit. Albert.nl houdt het voorlopig bij Nederland. In Belgische huishoudens bezorgen is logistiek nu nog te ingewikkeld.
Jumbo krijgt het lastig. AH gaat online en buitengaats. Daarmee kan het Zaanse bedrijf operationele voordelen en een groter inkoopvoordeel realiseren dan zijn Veghelse concurrent. AH kan daardoor meer verdienen, zijn prijzen concurrerend houden en voor u op de kleintjes blijven letten. Na het verdwijnen van Super de Boer en C1000 gaat de superstrijd gewoon door.
Fotocredits: filmvanalledag
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik heb niet het gevoel dat verdere schaalgrootte van AH tot lagere inkoopprijzen leidt. Jumbo zal niet accepteren dat AH lager inkoopt. Ze kennen elkaars inkoopprijzen. Meer omzet/marktaandeel geeft uiteraard wel wat voordelen (logistiek, marketing).