Dat schreef afgelopen weekend Arjan van Veelen in de NRC. Hij beschreef hoe een vaartochtje dat vroeger voor Roald Amundsen een huzarenstukje was, nu door superrijken aan boord van een superluxe cruiseschip kan worden uitgevoerd. De reden is prozaïsch: het ijs van de Noordpool smelt en de ijsbeer verdwijnt. Onze rijken gaan kijken naar 'prachtige natuur' en willen niet weten dat ze die kunnen bekijken omdat ze verdwijnt.
Kans van 19%
Toch zouden ze zich zorgen moeten maken. "De kans dat de mensheid aan het eind van deze eeuw verdwenen is, ligt volgens een enquête onder wetenschappers op 19 procent, groter dan de kans dat je zes gooit met een dobbelsteen", noteert Van Veelen. Dat is inderdaad niet niks. Het is bijvoorbeeld heel wat anders dan de met 20% vergrote kans op kanker als mensen rood vlees eten. Uiteindelijk krijgt daar maar 1% van de vleeseters last van. Dat was de orde van grootte van het wat grotere risico op rood vlees eten dat de kankerwetenschappers van het IARC, onderdeel van de WHO, als wereldnieuws presenteerden. Het bracht de wereld een paar weken in paniek.
Nee, dit gaat afgerond echt over 20% en het geldt voor iedereen op aarde. Maar niemand maakt zich er druk over.
Vrolijke activisten
Van Veelen kwam tot zijn gedachten door een stuk in Vrij Nederland waarin hij las dat de wereld vergaat. Dat zeggen geen gekken, maar wetenschappers. Niemand wil het weten, schreef één van hen. Ze heet Katrin Meissner en schreef, net als andere wetenschappers die echt weten hoe het zit met het klimaat, een handgeschreven tekst waarin ze bekent welk effect al die ontkenning op haar heeft: "it makes me feel sick".
Wij geloven liever organisaties als Urgenda en andere vrolijke klimaatveranderingsactivisten. Zij laten ons geloven dat het kopen van een elektrische auto en zonnepanelen op ons dak - met subsidie voor de rijken - de wereld gaat redden. En dat we eindeloos kunnen douchen omdat we in een circulaire economie terechtkomen. Of dat het LED-licht eindeloos kan branden vanwege al dat gratis circulaire zonnelicht.
Uiteraard, want - dat valt overal te lezen - duurzaamheid is een 'business opportunity'.
Daarom slopen we onderwijl de wereld verder uit elkaar, gaan we meer snel verouderende apparaten dan ooit maken en denken we dat we 10 miljard mensen moeten voeden zoals wij eten, in een Tesla moeten stoppen en hen daarbij alles moet verkopen wat bij een Tesla-leven hoort. Daar hoort natuurlijk ook een reis met een, uiteraard elektrisch, cruiseschip bij.
We zijn gaan geloven in circulariteit. Net als de Bijbel vroeger, houdt het mensen in het gareelNa ons zal er ook van alles zijn
Natuurlijk. De wereld vergaat niet, tenzij we de kern proberen te laten exploderen. Maar zo gek zijn we niet. Daarom redt de aarde zich prima. Gaia maakte zich echt niet druk om de dino's die verdwenen en zal ook om ons niet rouwig zijn. Van Veelen noteert dat vrolijk. Afgelopen week is onder de smeltende 'eeuwige' sneeuw van Groenland het oudste leven op aarde ontdekt. Het gaat om fossielen van 3,7 miljard jaar oude bacteriekolonies, toen de aarde nog piepjong was en nog niemand wist dat er ooit een natuur zou gaan bestaan zoals we die nu kennen. "Geef leven een halve kans en het gaat er mee aan de haal", citeert hij een NASA-wetenschapper. Zijn reactie op die woorden luidt: "Het is een wonderlijk toeval dat de Crystal Serenity min of meer langs de plek in Groenland vaart waar die oudste levenstekens zijn aangetroffen. Een helikopter-excursie lijkt me verplicht. Als er leven mogelijk is, zelfs in die piepjonge aarde, wie is dan bang dat het leven in 2099 zomaar weg is?"
Voor ons was er van alles. Na ons zal er ook van alles zijn.
Sombere gekken
Wat klinkt dat heerlijk lichtvoetig en relativerend. En natuurlijk is het flauwekul. Wie gelooft dat het 'na ons' eraan zit te komen? Niemand toch zeker.
De Tesla en andere technologie waarvan we het bestaan nog niet kennen, gaan ons redden. De aarde wordt gewoon een eeuwig durend ruimteschip dat we voortdurend helemaal uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar kunnen zetten. Zelfs smeltend poolijs is een kans. We hebben de 'business opportunity' nodig om een swingende economie te kunnen draaien. Daarom zijn we gaan geloven in circulariteit. Net als de Bijbel vroeger, houdt het mensen in het gareel.
Over de werkelijkheid buiten het geloof praten slechts weinigen. In heel kleine kring bovendien. Het zijn immers sombere gekken die de vrolijke Duurzaamheidskerk op moet sluiten als ze hun stem te luid laten klinken. Ssshhtt is dus het devies. Die ouderwetse brievenschrijvers moeten oppassen. Vrolijke activisten en 'business opportunities' staan hun spreekrecht in de weg.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Deze vergat ik helemaal: wetenschappers willen een nieuw land in de ruimte stichten.
Mijn stukje leek natuurlijke ab-so-lu-te flau-we-kul, maar ook Barack Obama doet er aan mee.
Overtuigd nu of juist he-le-maal niet?
Geen ondergang van de wereld, wel de ondergang van elementaire vrijheden ligt op de loer.
Door o.a. vervanging van de realiteit door de virtuele beleving, wat een grotere bedreiging wordt.
Typerend is dat echt zinvolle technische ontwikkelingen door de crisis stagneren. Innovaties worden gedwongen hyper-commercieel, omdat winst maken onder druk staat. Of staan onder ecologische druk om bestaande economische modellen te faciliteren.
Een voorbeeld met nieuw te verwachten toepassing in de food sector/supermarkten, dat de persoonlijke vrijheid manipuleert, zal 'augmented virtuality'worden. De volgende stap naar suggestieve 'beleving'
En dat is maar één sector..
De destructieve waanzin die dagelijks miljarden kapitaalvernietiging veroorzaakt, blijkt o.a. uit het gebruik van ‘smart phones’, die een ongeremde communicatie mogelijk maken. De intrinsieke communicatiewaarde (de verspreiding van doelmatige informatie) is grotendeels nihil. De kosten aan energie, grondstoffen en rare earth metals zijn destructief enorm. Het sociale effect is dramatisch.
De communicatiefaciliteiten en data tussen personen worden steeds rigoureuzer extern beheerd om mondiaal de gebruikers een virtuele wereld van beleving aan te bieden, waaraan geen ontkomen is. Een macht die inmiddels sterker is als die van naties.
‘Augmented reality’ zou een zeer interessant middel kunnen zijn voor educatie door virtuele simulatie…
Niet nieuw; het film-technisch opbouwen van gelaagdheid om tot virtuele beleving te komen, wordt sinds Kubricks fantastische ‘A Space Odyssey’ grootschaliger toegepast; de beeldkoppeling aan GPS is een logische stap, die ook met veel belangstelling in de porno-wereld gevolgd wordt…
Maar de app trekt nu volwassenen die infantiel (kinderlijk) op pokemons jagen.
Die trend zakt toch weg ? Nee, de trend zakt niet weg.
Het creëert ongelimiteerde mogelijkheden om consumenten te manipuleren.
Juist in de food-sector:
De geprinte prijskaartjes in de supers hebben afgedaan.
Er zijn 2 alternatieven:-
1. Bestaand (o.a. PLUS): de medewerker loopt langs de rekken met levensmiddelen en scant de digitale prijskaartjes, en voorziet hen met één klik van een aangepaste prijs. Die nieuwe ontwikkeling, zal vervangen worden door:
2. Data aanpassing vanuit een centraal punt.
Uitvallende of kapotte prijskaartjes geven nu al de mogelijkheid om aan de diverse scan-palen het brood of verpakte kaas op prijs alsnog te scannen. Kostenbesparing personeel.
Ik steek mijn hand in het vuur voor de komende ontwikkeling:
De ergernis in de vooral zeer grote supermarkten van o.a. Jumbo en AH een product niet direct te kunnen vinden, kost veel geld. Want het personeel wijst niet meer de weg, maar is getraind om mee te lopen met de klant. Dat heet klantvriendelijkheid.
Augmented reality biedt de mogelijkheid straks om op je smartphone (of de minitablet van de super die je aan de kassa terug geeft) in te tikken: ‘toetje’. Het leidt je er niet alleen naar toe, maar toont virtueel hoe te gaan, de medewerker loopt voor je virtueel uit en gaat voor jou bepalen wat je moet kopen, en wijst al pratend (ear phone) op acties, kwaliteit en bijzondere aanbiedingen…
Prijs-evaluatie en vergelijken door de klant wordt ondergeschikt aan een directe promotie, die de keuze gaat bepalen voor het meest winstgevend product, of introductie van nieuwe.
Augmentend reality gaat je op straat al wijzen hoe je naar Appi lopen moet (rijden kan al) en je ziet in de toekomst op je phone de malle kale Appi-meneer van tv die al een leuk babbeltje met je maakt.
Je ziet hem voor je op de stoep.
De mens verliest hoe dan ook in de nieuwe virtuele wereld greep op de realiteit en wordt hoogst manipuleerbaar.
Een proces dat al loopt.
(Appi, klopt het wat ik voorspel ?)
Heer Jonkhart, ik heb werkelijk geen idee (antwoord op bijdrage no 17 in dit hoofdstuk wanhoop). Maar ik heb het reizen, verder dan de maan, ook niet voorgesteld. Ik laat weten wat er over wordt gezegd door nog slimmere mensen dan u.
#1
Er zijn 3 mogelijke planeten die qua temperatuur en grootte met onze planeet vergelijkbaar zijn. Staan tussen 300 en 600 lichtjaren van ons af. Het is niet eens duidelijk of deze kandidaten echt voor ons geschikt zijn. Hoe ziet u zo’n trip naar een andere planeet heer Klootwijk?