Hij is Alexandre Bompard, de CEO van de grote Carrefour supermarktorganisatie. Hij wil meer transparantie voor consumenten in tijden van prijsstijgingen. Vanaf aanstaande maandag prijken in de winkels van Carrefour schapaanduidingen die de klant duidelijk maken welke verpakkingen minder grammen bevatten en daardoor duurder zijn geworden dan de klant denkt. Denk aan een reep chocolade die van 150 naar 120 gram is verkleind in een schijnbaar even grote verpakking of een pak rijst dat 400 in plaats van 500 gram bevat maar in een pak zit dat er nog precies hetzelfde uitziet.

Krimpflatie is een marketingtruuk die de prijsstijging van producten verhult door de inhoud van een verpakking te verkleinen en de prijs hetzelfde te laten. Wettelijk mag dat als de vermelding van het gewicht van het product wordt aangepast. Maar het misleidt consumenten.

De Franse overheid oefent al vanaf de winter forse druk uit op de levensmiddelenketen om de prijzen van boodschappen voor consumenten betaalbaar te houden. Aanvankelijk waren de supermarktenmarkten de kwaaie pieren die moesten bewegen. Later verschoof de regering in Parijs onder leiding van minister Bruno Lemaire haar aandacht naar de levensmiddelenindustrie. Dat gebeurde vermoedelijk nadat de inkoopdirecteur van Lidl in Frankrijk, Michel Biero, de regering ervan had overtuigd dat supermarkten te geringe marges hebben om de inflatie te kunnen corrigeren zonder om te vallen.

Op de Franse TV trad Bompard deze week fel op als verdediger van de belangen van de consument. Hij noemde het volstrekt onacceptabel dat fabrikanten truukjes uithalen met hun verpakkingen om mensen in tijden van hoge inflatie nog meer geld uit hun zak te kloppen dan ze door hebben.

De aanduidingen hebben een oranje achtergrond met het Carrefour-logo linksboven. De tekst zegt: "KRIMPFLATIE - Onze leverancier stopt minder gram in zijn verpakking, maar vraagt er meer voor. We gaan proberen nieuwe prijsafspraken te maken."



Krachttermen van de minister
Bompard wil het nog net geen diefstal noemen, maar vindt het echt niet kunnen omdat consumenten lijden onder hyperinflatie. Frankrijk heeft nog steeds een levendige herinnering aan de gele hesjes, een beweging tegen de aantasting van de koopkracht die tot felle rellen en vernielingen in vele steden leidde. De Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, aarzelde eind augustus niet om krimpflatie pure belazerderij ('des arnaques') te noemen waar een eind aan gemaakt moet worden.

ln het mediageweld rond de actie van Bompard gesteund door minister Le Maire groeit het beeld van de fabrikant als grote boef van het prijsgebouw achter de boodschappen van de Franse consument
De minister zei donderdag de vermelding van wijzigingen in gewicht of inhoud in vergelijkbare verpakkingen te zullen verplichten om consumenten niet langer te misleiden en te voorkomen dat "grote industriële bedrijven hun zakken vullen" over de rug van het Franse publiek dat wat hem betreft niet alleen brood maar ook chips tegen een redelijke prijs moet kunnen kopen. Le Maire kondigde gisteren na overleg met fabrikanten en vertegenwoordigers van supermarktorganisaties aan dat hij donderdag met hen tot een akkoord is gekomen om een "definitief einde te maken aan de spiraal van voedselprijzen".

Het akkoord beoogt het stopzetten van prijsverhogingen of het verlagen van de prijzen van 5.000 producten tot het einde van het jaar. In Frankrijk stegen voedselprijzen stegen met 11,1% ten opzichte van vorig jaar in dezelfde maand. In juli beliep de voedselinflatie 12,7% ten opzichte van juli 2022; die inflatieniveaus liggen iets boven de Nederlandse. Vorige week werd al bekend dat de inkooponderhandelingen tussen leveranciers en de Franse supermarkten die normaal in december starten tot maart, worden vervroegd met als doel het publiek in januari al lagere prijzen te kunnen bieden.

Wit voetje
De unisono van Le Maire en Carrefour heeft iets aandoenlijks. De Franse overheid wil de prijzen van de fabrikanten beteugelen en gaat haar aanpak in een wet gieten. Net als in het voorjaar zorgen de supermarkten al voor zo laag mogelijke prijzen uit angst klanten en omzet te verliezen. Ze gebruiken de media om hun goede zorgen voor de consument duidelijk en luid te verkondigen. Lidl en Leclerc lieten zich nadrukkelijk in de media horen over het laag houden van de boodschappenprijzen. ln het jongste mediageweld rond de actie van Bompard, gesteund door minister Le Maire, groeit het beeld van de fabrikant als grote boef van het prijsgebouw achter de boodschappen van de Franse consument. Dat is het werkelijke effect van de facto alleen maar morele overheidssteun aan de supermarkten. De regering heeft een wit voetje nodig bij het publiek. Ze drukte voor de zomer een zeer gevoelig liggende verlating van de Franse pensioenleeftijd door. Dat veroorzaakte veel geraas en kwam de waardering voor de regering Borne en president Macron niet ten goede bij velen. Hoewel de termijn van de president nog lang niet verlopen is, is het debat over zijn opvolger al gestart.

Foodlog bracht in het voorjaar twee artikelen over de margeverdeling in de keten. Supermarkten hebben geringere marges dan levensmiddelenfabrikanten liet het ene artikel zien. Het andere artikel liet zien dat de A-merken door de macht van hun merk de ruimere marges kunnen creëren, maar dat kleinere bedrijven en verwerkers die produceren voor de A-merken het niet minder gemakkelijk hebben dan supermarktorganisaties. Specifiek voor de Franse situatie moet worden opgemerkt dat een aantal Franse supermarktorganisaties al voor 2019 een beperkte rentabiliteit liet zien. Voor de overheid is dat een reden om zuinig met de sector om te gaan om de voedselvoorziening stabiel te houden. Parijs richt zijn pijlen daarom nogal uitgesproken op de levensmiddelenindustrie.

Recent sprak de Nederlandse tak van foodwatch zich scherp uit tegen krimpflatie. De Nederlandse overheid heeft zich nog niet over het onderwerp uitgelaten; vermoedelijk omdat ze is blijven steken in het mislukte landbouwakkoord dat nog mikte op hogere consumentenprijzen.
Dit artikel afdrukken