"Ik begreep al snel dat Carrefour geen succes zou hebben zonder een heel brede, heel diepe en heel ritmische vernieuwing," zegt Carrefour-CEO Alexandre Bompard in Le Figaro. In een interview over zijn eenjarig leiderschap verhaalt Bompard over de verschillende maatregelen die hij nam om de supermarktketen de door hem gewenste digitale bocht te laten nemen.

Partners in plaats van zelf doen
Dat ging in een razend tempo. Waar Carrefour voorheen vooral zelf het wiel uitvond, sloot het supermarktconcern dit jaar een aantal opvallende partnerschappen. Het zocht digitale partners, zoals in China internetbedrijf Tencent. Het versterkte zijn inkoopkracht, door samen met Système U, een concurrent, op te trekken. Het sloot een overeenkomst met Google, om de digitalisering en internetverkopen op te stoten in de vaart ter volken. Het ging zelfs over de grenzen samen inkopen dankzij een alliantie met het Britse Tesco. In dat 'jaar van revoluties' past ook de nieuwste ontwikkeling in België. Daar lanceert Carrefour ShipTo, een uitgebreide bestel-App (met een 'personal shopper') en thuisbezorgdienst ineen.

Carrefour België wil de ShipTo-app ook beschikbaar stellen voor andere winkels, zodat de online dienst uitgroeit tot een 'digitaal winkelcentrum'. Net zoiets als Amazon dus
ShipTo
De app ShipTo 'schenkt' volgens Carrefour klanten tijd voor zichzelf of voor het gezin die ze anders aan hun supermarktbezoek kwijt zouden zijn. Ook is de app bedoeld voor mensen die om welke reden dan ook niet zelf kunnen gaan winkelen. In de app kunnen klanten hun winkelmandje vullen. De personal shopper stelt vervolgens de bestelling samen en suggereert alternatieven als een product niet voorradig is of als er goedkopere varianten beschikbaar zijn van eventuele aanbiedingen. Ook kan de personal shopper klanten informeren over de samenstelling, voedingswaarden en allergenen van de gekozen producten.

Als de bestelling compleet is, bezorgt de personal shopper de boodschappen persoonlijk met een elektrische bakfiets, binnen anderhalf uur. Het bezorgmodel lijkt een beetje op de al eerder in Nederland ingevoerde bezorgdiensten Superbuddy en Rappie.

Door te kiezen voor een elektrische bakfiets geeft Carrefour een duidelijk signaal: "voor een beter milieu." De bezorgkosten bedragen €5. Om te beginnen is de dienst beschikbaar in een straal van 4 kilometer rond de vestiging in Knokke-Heist, maar als de pilot positief uitpakt wil Carrefour eind dit jaar minstens 18 winkels bestrijken.

Geheel in lijn met de door Bompard op het hoogste niveau gerealiseerde partnerships wil Carrefour België de ShipTo-app ook beschikbaar stellen voor andere winkels, zodat de online dienst uitgroeit tot een 'digitaal winkelcentrum'. Net zoiets als Amazon dus. Ook krijgen klanten zelf de mogelijkheid zichzelf op te geven als koerier. Maar voor het zover is moet Carrefour nog wel partners zien te vinden die binnen dezelfde straal rond het bezorgadres zitten, schrijft Retail Detail.

carrefour shipto
Dit artikel afdrukken